چگونه برنامه‌نویس فول‌استک شویم؟

چگونه برنامه‌نویس فول‌استک شویم؟
  • طراحی سایت اصفهان سایت-سئوی سایت در اصفهان-خدمات سئو در اصفهان
  • 1401/11/03

چگونه برنامه‌نویس فول‌استک شویم؟

برنامه نویس فول استک یا Full Stack Developer یک مهندس است که هم در سمت سرور و هم در سمت کلاینت برنامه کار می کند. این نوع توسعه دهنده که به عنوان Full Stack شناخته می شود ، بر روی بک اند ، فرانت اند ، سرور ، دیتابیس ، API و همچنین سیستم های ورژن کنترل کار میکند.

توسعه دهنده فول استک کل نیازهای کاربر را به معماری کلی ترجمه و سیستم های جدید را پیاده سازی می کند. توسعه دهنده فول استک لزوماً بر همه فناوری ها مسلط نیست. با این حال ، انتظار می رود که روی سرور ساید و همچنین کلاینت ساید به صورت حرفه ای کار کند. همچنین درک کند که هنگام توسعه یک برنامه چه اتفاقی می افتد. او باید به تمام فناوری های نرم افزاری علاقه واقعی داشته باشد.

برنامه نویس فول استک  Full Stack Developer

برنامه‌نویسان Full Stack عموما در یکی از شاخه‌های مربوط به طراحی و راه اندازی وب سایت ، تجربه و مهارت بیش‌تری دارند. در واقع یک برنامه‌نویس فول استک با ابتکارات هنری بیش‌تری که از خود بروز می‌دهد، می‌تواند رابط های کاربری (UL ) خلاقانه و زیباتری خلق کند.

در مقابل، ممکن است فرد دیگری در جایگاه برنامه‌نویس سمت سرور، بتواند الگوریتم‌های پیچیده و کدهای بسیار خوبی بنویسد.بنابراین افراد متخصصی که عنوان Full Stack Developer را به آن‌ها اطلاق می‌کنیم، در نهایت در یکی از حوزه‌های مربوطه قوی‌تر، مجرب‌تر و خلاق‌تر هستند.

بنابراین اکنون می‌توانیم برنامه نویس فول استک را در یک گزاره‌ی ساده تعریف کنیم: برنامه ‌نویس فول استک کسی است که از ابتدا تا انتهای پروژه‌ی طراحی و ساخت یک وب‌سایت را از لحاظ داینامیک تا بک اند، به تنهایی بر عهده گرفته و انجام می‌دهد.

همواره این احتمال وجود دارد که یک برنامه‌نویس فول استک، در هر دو زمینه‌ی طراحی وب و سمت سرور بتواند کیفیت قابل قبولی را ارائه کند. برای رسیدن به چنین نقطه‌ای، یک برنامه‌نویس فول استک لزوما باید از مهارت‌های متنوع این زمینه، برخوردار باشد، تا از این طریق بتواند یک پروژه را به تنهایی به سرانجام برساند.

در نهایت هر مجموعه فعالی در زمینه برنامه‌نویسی، به طور قطع نیاز به یک برنامه‌نویس فول استک خواهد داشت؛ کسی که صفر تا صد یک برنامه کامپیوتری، وب‌سایت‌های اینترنتی و نرم‌افزارهای موبایلی را سامان بدهد. با این وصف برنامه‌نویس فول استک، برنامه‌نویس ارشد هر مجموعه‌ای است که هر دو بخش اساسی طراحی یک وب‌سایت یعنی بخش‌های Back end و Front end را مدیریت می‌کند.

چگونه برنامه‌نویس فول‌استک شویم؟

برای این که بتوانید برنامه‌نویس فول‌استک شوید، نیاز است تا یکسری اصول را رعایت کنید. در این صورت می‌توانید به موفقیت برسید. این موارد به اختصار عبارتند از:

  • مدام در حال تلاش و یادگیری باشید

دست از تلاش و یادگیری برندارید. سعی کنید حتی اگر فرصت زیادی ندارید، روزانه زمانی را برای یادگیری و مطالعه اختصاص دهید. مطالب جدید و متنوع یاد بگیرید.

  • اشتباهات قبلی را تکرار نکنید

سعی کنید در کار خود منظم و با دقت باشید و هر کاری را حد الامکان صحیح انجام دهید تا کمتر دچار خطا و اشتباه شوید. خطاها را کمتر کنید. سعی کنید از اشتباهات خود عبرت بگیرید تا در آینده دچار اشتباهات بعدی نشوید. در برنامه نویسی امکان به وجود آمدن خطا بسیار زیاد است که پس از مدت زمانی به طور حتم با انواع خطاها آشنا خواهید شد و می‌توانید از این طریق درصد اشتباهات را کاهش دهید.

  • هراسی از شکست نداشته باشید

هر شکستی راهی به سوی موفقیت‌های بعدی خواهد بود. پس هیچ گاه از شکست نترسید. لازمه موفقیت یک برنامه‌نویس فول‌استک نترسیدن از شکست‌ها است.

  • برنامه طولانی مدت برای انجام کارها نداشته باشید

یادتان باشد برای رسیدن به یک برنامه‌نویس فول‌استک نباید برنامه طولانی مدت را در پیش بگیرید .اگر برنامه شما هفتگی و کوتاه مدت باشد بسیار سریع‌تر به کارهایتان خواهید رسید. اگر برنامه شما به صورت هفتگی و کوتاه مدت باشد در انجام کارهای خود به هیچ عنوان سرخورده نخواهید شد و می‌توانید پروژه را سریع تر به اتمام برسانید.

  • هدف و برنامه ریزی داشته باشید.

در انجام هر کاری هدف و برنامه ریزی داشته باشید. سعی کنید در ابتدا کار را رضایت مشتریان به سرانجام برسانید. پس از آن می‌توانید با گرفتن پروژه های بیشتر، به درآمد خوبی برسید. به معنای دیگر یادگیری تنها به دلیل به دست آوردن پول ایده خوبی نیست. افراد موفق رضایت مشتری را اولویت کار خود می‌دانند.

  • به طور دائم مهارت‌های خود را مورد بررسی قرار دهید

اگر در حال یادگیری چیزی هستید دائم از خود سوال کنید و مهارت‌های خود را مورد بررسی و آزمایش قرار دهید. پس از یادگیری مهارت های مختلف خود را ارزیابی کنید و سعی کنید در آن زمینه پروژه ای را انجام دهید.

مهارت‌های یک برنامه‌نویس فول استک

برخلاف تصور عموم، تسلط به چند زبان سمت کاربر و سمت سرور باعث نمی‌شود که یک فرد فول استک شود! درواقع علاوه بر برنامه‌نویسی، مهارت‌های دیگری نیز وجود دارند که برای رسیدن به این سطح از تخصص باید بیاموزید. این مهارت‌ها عبارتند از:

  • آشنایی با مباحث امنیت
  • طراحی حرفه‌ای رابط کاربری
  • برنامه‌نویسی وب
  • آشنایی با UI و UX
  • آشنایی با هاست و سرور و شبکه
  • توانایی مدیریت پروژه‌های نرم‌افزاری
  • کار با پایگاه داده
  • آشنایی با سئو
  • مهارت کار با APIها
  • آشنایی با سیستم‌های کنترل ورژن

مهارت‌هایی که تا اینجا نام بردیم، کاملا حرفه‌ای هستند و بدون شک برای دستیابی به همه آن‌ها زمان و تجربه زیادی موردنیاز است. البته هرچند که رسیدن به این درجه از توانمندی سخت است، اما غیرممکن نیست!

مزیت های برنامه نویسی فول استک Full Stack Developer

اکنون که با کلیات فول استک و شرایط و ویژگی‌های یک برنامه‌نویس فول استک آشنا شدید، بهتر است اندکی نیز پیرامون مزایا و معایب Full Stack Developer به عنوان یک موقعیت شغلی بپرداریم. اصولا فول استک بودن، می‌تواند برای فرد مزایای بسیاری را در پی داشته باشد.

اولین مزیت قرار گرفتن در دسته‌ی برنامه‌نویسان فول استک، این است که همواره شغل‌های زیادی پیش روی شما قرار خواهد گرفت؛ مهارت جامع این افراد در حوزه طراحی، کدنویسی و سمت سرور از عوامل فراوانی شغل برای برنامه‌‌نویسان فول استک است.مزیت دیگری که شغل برنامه‌نویسی فول استک برای افراد دارد، دستمزد و دریافتی بسیار بالای این تخصص در ازای پروژه‌هایی است که بر عهده می‌گیرند. در واقع فول استک‌ها در قیاس با دیگر برنامه‌نویسان از حقوق و دریافتی به مراتب بالاتری برخوردارند.

و در آخر...

از آنجایی که طراحی سایت یک کار کاملا تخصصی است، لازم است هر فرد بر روی حرفه خود تمرکز داشته باشد. اما فردی که به عنوان برنامه‌نویس فول استک شناخته می‌شود، می‌تواند چندین بخش را با هم اداره کند، برنامه‌نویسی فرانت اند و بک اند را به صورت هم‌زمان انجام دهد و یک پروژه را به تنهایی به سرانجام برساند. برای رسیدن به این جایگاه، گذراندن کلاس‌های مختلف فایده‌ای ندارد و کسب تجربه‌های عملی اهمیت بیشتری دارد. 

برنامه نویس فول استک 


برای مشاهده مقالات بیشتر در مورد سئو سایت و طراحی سایت به صفحه مقالات اصفهان سایت مراجعه نمایید.

  • بازدید: 153
  • پیام: 0

نظر دهید

ایمیل شما منتشر نخواهد شد *

27