فلاتر و ویژگی های آن

فلاتر و ویژگی های آن
  • طراحی سایت اصفهان سایت-سئوی سایت در اصفهان-خدمات سئو در اصفهان
  • 1401/07/21

فلاتر و ویژگی های آن

فلاتر یک زبان برنامه نویسی SDK متن‌باز است که در سال 2015 توسط شرکت بزرگ گوگل ساخته شد و توسعه‌دهندگان موبایل می‌توانند با زبان برنامه‌نویسی فلاتر برنامه های native اندروید و ios آیفون را با کدنویسی توسعه و منتشر کنند (البته زبان برنامه‌نویسی فلاتر فقط برای موبایل نیست و شما از flutter می‌توانید برای ویندوز و حتی طراحی سایت هم استفاده کنید

ولی پیشنهاد ما و گوگل برای توسعه برنامه‌های موبایلی می باشد). همچنین ناگفته نماند که تا قبل از سال 2017 به طور رسمی این زبان برنامه‌نویسی، وارد دنیای حرفه‌ای نشده بود و در حالت بتا (نسخه آزمایشی) قرار داشت که بالاخره گوگل در سال 2018 تصمیم گرفت زبان برنامه‌نویسی فلاتر را به صورت رسمی معرفی کند تا ما بتوانیم بهترین استفاده ممکن را از این زبان برنامه‌نویسی داشته باشیم. از همین سو افرادی زیادی به دنبال آموزش فلاتر هستند.

فلاتر چیست ؟

 فلاتر یک فریم ورک است که توسط شرکت گوگل در سال 2017 رونمایی شد این فریم ورک یک فریم ورک ui و متن باز است که به برنامه نویسان سمت موبایل این امکان رو میده که برنامه های بومی ایجاد کنن و فقط با زبان برنامه نویسی دارت دو خروجی iOS و Android بگیرن این فریم ورک از دوبخش اساسی تشکل شده با هم بریم این دو بخش رو برسی کنیم .

  • بخش اول : بسته توسعه نرم‌افزار یا SDK

SDK مخفف Software Development Kit است وظیفه این بخش در فلاتر در اختیار گذاشتن ابزار هایی به برنامه نویسان در جهت توسعه برنامه های موبایلی است ابزاری مثل تبدیل کردن کد های پایه به تبدیل کردن کد برای دستگاه های بومی موبایل iOS و Android است .

  • بخش دوم : کتابخانه UI مبتنی بر widgets

این بخش شامل عناصر ui قابل استفاده مجدد مثل دکمه ها ، لغزنده ها ، متن ها اسلایدر ها و …هستن که برنامه نویسان امکان شخصی سازی آنها را مطابق با پروژه و سلیقه خود دارند .

در فلاتر برای توسعه اپلیکیشن های موبایل از زبان برنامه نویسی دارت استفاده میشود این زبان برنامه نویسی توسط شرکت گوگل در سال 2011 معرفی شد و گوگل تا کنون در حال توسعه این زبان است دارت بر روی توسعه فرانت اند تمرکز دارد و به نوعی میتوان برنامه های ساخته شده را هم در وب و هم موبایل استفاده کرد .

تاریخچه فلاتر

در سال ۲۰۱۵ بود که گوگل از فریم ورکی با نام “Sky” در نمایشگاه توسعه دهندگان زبان “Dart” رو نمایی کرد، فریم ورکی که خروجی آن تنها روی اندروید اجرا می شد و برای ساخت اپلیکیشن اندروید بکار می رفت.در نهایت در ماه May سال ۲۰۱۷ بود که گوگل نسخه نهایی و پایدار این فریم ورک را با نام “Flutter” عرضه کرد، این فریم ورک تا به امروز به دلیل ویژگی هایی که دارد مورد توجه خیلی از توسعه دهندگان در سراسر جهان قرار گرفته است. بسیار بین توسعه دهندگان موبایل محبوب واقع شده است.

فلاتر چرا ساخته شد؟

انگیزه خلق فلاتر در کاوش برای دست‌یابی به سرعت بیش‌تر نهفته است. به گفته یکی از مدیران پروژه ساخت فلاتر در گوگل به نام اریک سیدل (Eric Seidel)، در ابتدایی‌ترین مراحل ساخت فلاتر، این فریم‌ورک تنها به عنوان نسخه تقلیل‌یافته‌ای از کروم تجسم می‌شد. توسعه‌دهندگان گوگل سعی داشتند کروم را به گونه‌ای تغییر دهند تا سازش‌پذیری کروم با وب را از بین ببرند.

آن‌ها سعی داشتند بسیاری از متعلقات کروم را حذف کنند تا دریابند که به چه اندازه می‌توانند سرعت آن را افزایش دهند.آن‌ها به چیزی دست یافتند که نمی‌توانست هیچ صفحه وبی را پردازش (Render) کند. اما، امکان اجرای ارزیابی‌های (Benchmark) لازم وجود داشت و وقتی ارزیابی‌ها انجام شد، افزایش سرعت بیست برابری نشان می‌داد چیز ارزشمندی برای ساختن وجود دارد.

بنابراین، یک موتور پردازش (Rendering Engine) شکل گرفت. همچنین، در آن زمان، جستجوهایی برای یافتن یک زبان برنامه‌نویسی مناسب در جریان بود.در یک برهه، فلاتر با جاوا اسکریپت نوشته شده بود. به گفته اریک سیدل، تیم توسعه بازنویسی‌های متعددی را انجام داده است. آن‌ها یک موتور پردازش داشتند که به طور کامل با زبان ++C‌ نوشته شده بود.

سپس، آن‌ها شروع به نوشتن کدهای جاوا اسکریپت بیش‌تری کردند. اما، آن‌ها با مشکلاتی در کدهای جاوا اسکریپت مواجه شدند و در نتیجه، جستجو برای یافتن یک زبان برنامه‌نویسی دیگر را آغاز کردند. زمانی که آن‌ها دارت را یافتند، تمام یا بخش اعظمی از کدهای ++C از بین رفته بود.

ایده نام فلاتر از کجا شکل گرفت؟

به عقیده اریک سیدل، به‌طور کلی نام‌گذاری کار بسیار دشواری است. بنیان‌گذاران دارت از روشی به نام جستجوی نشان تجاری (trademark Search) استفاده کردند. در جستجوی نشان تجاری، اطمینان حاصل می‌شود که امکان استفاده از یک نام در کشورهای مختلف وجود داشته باشد. اگر چه این کار چندان ارزان قیمتی نیست و ممکن است زمان زیادی طول بکشد.

به هر حال، خالقان فلاتر نتوانستند نام مناسب و قابل استفاده‌ای پیدا کنند. در نتیجه، به این فکر افتادند تا از اسامی مربوط به شرکت‌هایی که گوگل در گذشته خریداری کرده است استفاده کنند. ریشه نام «Flutter» به استارتاپ کوچکی مربوط می‌شود که گوگل در گذشته خریداری کرده‌بود. این استارتاپ شکست خورده بود. اما نام آن همچنان تحت مالکیت گوگل بود و به این ترتیب، نام فلاتر توسط تیم توسعه انتخاب شد.

ویژگی های Flutter

  • سرعت بالا در توسعه ی اپلیکیشن :

شما در فلاتر می توانید تغییراتی که در کدتان می دهید را در کمتر از یک ثانیه مشاهده کنید ، یعنی برای یک تغییر کوچک دیگر نیاز نیست کلا اپلیکیشن را مجدد اجرا کنید . به این قابلیت در فلاتر Hot Reloading می گویند .مورد دیگری که در توسعه سریع فلاتر وجود دارد این است که ، به عنوان مثال اگر شما بخواهید فلاتر و با زبان های بومی مثل کاتلین یا جاوا مقایسه کنید

به این نکته پی می برید که توسعه دادن یک پروژه همسان در فلاتر خیلی سریع تر از کاتلین می باشد چرا که خیلی از Widget ها در فلاتر مانند ListView در فلاتر وجود دارند و تنها با چند خط کد ساده می توانید از آن استفاده کنید در حالی که در زبان های بومی استفاده از همین ListView به شدت دردسر دارد .

  • رابط کاربری منعطف :

یکی دیگر از مهمترین و جذاب ترین ویژگی های فلاتر ، این است که می توانید ظاهر های خلاقانه و پیچیده ای را به آسانی پیاده سازی کنید . شاید اگر بخواهید ظاهر های زیبا و پیچیده ای را در زبان های بومی پیاده سازی کنید ، دچار مشکلاتی بشوید اما در فلاتر کار شما به شدت آسان تر خواهد بود.

  • رایگان بودن تمام ابزار های مورد نیاز :

فلاتر کاملا متن باز و رایگان است و اصلا نیازی نیست برای استفاده از آن هزینه ای را پرداخت کنید . همین متن باز بودن فلاتر سبب شده است که پکیج های زیادی که توسط سایر برنامه نویسان توسعه داده شده است در دسترس باشد و کار را برای شما آسان تر کنند.

  • عملکرد عالی :

در مقایسه با فریمورک React Native از نظر عملکراین Flutter و زبان دارت هست که دست بالا را دارد. به دلیل اینکه هیچ نیازی به جاوا اسکریپت ندارید تا با کامپوننت های نیتیو ارتباط برقرار کند. همین کار باعث افزایش عملکرا و بهره وری اپلیکیشن می شود.

معایب فلاتر چیست؟

همانطور که در قسمت بالا شما را با مزایا فلاتر آشنا کردیم، حالا می‌خواهیم شما را با معایب این زبان برنامه نویسی آشنا کنیم، چرا که هیچ زبان برنامه‌نویسی کامل نیست و برای اینکه با معایب فلاتر آشنا شوید حتما بندهای زیر را کامل بخوانید تا به صورت دقیق متوجه شوید که فریم ورک فلاتر چیست .

  • مشهور نبودن

اگرچه که فلاتر بسیار قدرتمند است ولی یکی نقاط ضعف این زبان برنامه‌نویسی این است که هنوز به شهرت زیاد نرسیده است و افرادی که می‌خواهند از فلاتر استفاده کنند باید از اسکریپت‌های سفارشی استفاده کنند. به یاد داشته باشید که فریم ورک فلاتر اپن‌سورس است و به همین خاطر آینده درخشانی دارد پس به همین راحتی از این زبان برنامه‌نویسی گذشت نکنید.

شما با تماشای آموزش پروژه محور فلاتر قادر خواهید بود تا این محدودیت را دور بزنید :)

  • کتابخانه‌ای که هنوز کامل نشده است

یکی دیگر از نقاط ضعف و معایب فلاتر کامل نبودن کتابخانه فلاتر است. درست است که کتابخانه فلاتر قابلیت‌های بسیاری دارد و غنی است ولی هنوز جای پیشرفت دارد و بدون شک کتابخانه فلاتر پیشرفته‌تر از چیزی است که امروزه مشاهده می‌کنیم.

  • پشتیبانی نکردن از مرورگر وب

یکی دیگر از معایب فلاتر این است که توسط مرورگر وب پشتیبانی نمی‌شود. اما احتمال اینکه در آینده این مشکل برطرف شود وجود دارد.

  • حجم زیاد خروجی‌ها

با اینکه مزایا فلاتر بسیار زیاد است ولی یکی از دلایلی که باعث شده است تا رقبا به غیر از فریم ورک فلاتر به سراغ رقبای آن بروند، حجم بسیار زیاد برنامه‌ها می باشد، متاسفانه کاربرانی هستند که مشکل حافظه را دارند به خصوص در ایران و همین باعث می شود تا با برنامه‌های ساخته شده توسط فلاتر به مشکل برخورد کنند.

  • برخی از برنامه‌های محبوب ساخته شده با فلاتر

برنامه‌های زیادی هستند که توسط فلاتر ساخته شده اند ولی ما به شما چند برنامه محبوب را معرفی می‌کنیم که توسط فلاتر توسعه پیدا کرده و مورد استقبال کاربران قرار گرفته اند.

برنامه های ساخته شده با فلاتر

  • Google Ads

برنامه Google Ads توسط فلاتر ساخته شده است و شرکت گوگل با استفاده از قابلیت‌های فلاتر توانست برنامه Google Ads را نسبت به قدیم حرفه‌ای‌تر کند.

  • Alibaba

شرکت Alibaba یک سایت تجارت الکترونیک است (با شرکت علی بابا ایرانی فرق دارد) که توسط فلاتر ساخته شده است.

  • Postmuse

نرم افزار PostMuse برنامه‌ی ساخت قالب‌های اینستاگرام است که تمامی تمرکز برنامه اینستاگرام است که توسط فلاتر ساخته شده است.

فلاتر چیست ؟


برای مشاهده مقالات بیشتر در مورد سئو سایت و طراحی سایت به صفحه مقالات مراجعه نمایید.

  • بازدید: 181
  • پیام: 0

نظر دهید

ایمیل شما منتشر نخواهد شد *

5