آشنایی با الگوریتم E-A-T

آشنایی با الگوریتم E-A-T
  • طراحی سایت اصفهان سایت-سئوی سایت در اصفهان-خدمات سئو در اصفهان
  • 1401/03/05

آشنایی با الگوریتم E-A-T

الگوریتم E-A-T 

شاید شما هم جمله «محتوا پادشاه است» را شنیده باشید، اما توزیع آن مهم‌تر است. یکی از مهم‌ترین راه‌های دیده ‌شدن محتوا، موتورهای جستجو هستند و سایت‌های زیادی برای کسب جایگاه بالاتر در جستجوگرها رقابت می‌کنند. یکی از موارد مهمی که برای داشتن محتوای باکیفیت‌تر و محبوب‌تر لازم دارید،

نگارش متن بر اساس قواعد سئو است و گوگل همیشه قوانین جدیدی وضع می‌کند. یکی از همین قوانین، الگوی E-A-T است که با رعایت آن، می‌توانید جایگاه بهتری بین نتایج جستجو کسب کنید. در ادامه به معرفی این الگوریتم می‌پردازیم.

نقش الگوریتم E.A.T در سئو چیست؟

دیگر کسب‌وکارها برای دیده‌ شدن مانند گذشته سراغ تبلیغات سنتی نمی‌روند و بسترهای آنلاین، فرصت‌های جدیدی را فراهم کرده است. آن‌چه اکنون اهمیت پیدا کرده محتوای منتشر شده در سایت، شبکه‌های اجتماعی و… است و مهم‌تر از آن، دیده شدن این محتوا. پس از تغییراتی که گوگل در سال ۲۰۱۸ روی عوامل تأثیرگذار در نتایج جستجو اعمال کرد،

نام الگوریتم E-A-T هم بر سر زبان‌ها افتاد. در سئو سایت عواملی چون درصد کلمات کلیدی، وجود پروتکل اس‌اس‌ال، سازگاری سایت با موبایل و… تأثیرگذارند و این الگوریتم‌ هم، چیز متفاوتی از آن شاخصه‌ها نیست. گوگل قصد دارد صفحات با ارزش محتوایی بالا را در نتایج جستجو کاربران نشان دهد و به کمک E-A-T است که می‌تواند، به ارزیابی محتوای یک سایت و تعیین میزان اعتبار آن بپردازد. در نتیجه با رعایت موارد مهم در این الگوریتم، می‌توانید بیش‌تر در دنیای وب دیده شوید.

۳ فاکتور مهم در الگوریتم E.A.T

حالا که به طور کلی متوجه شدیم نقش الگوریتم E-A-T در سئوچیست ، باید به عوامل تأثیرگذار در این موضوع بپردازیم و بیشتر با آن‌ها آشنا شویم. باید گفت کلمه E-A-T هیچ ربطی به فعل خوردن در زبان انگلیسی ندارد و بلکه، مخفف سه واژه Expertise و Authoritativeness و نیز Trustworthiness است. در ادامه به توضیح این مفاهیم خواهیم پرداخت.

الگوریتم EAT

  • Expertise

این کلمه به معنای متخصص بودن در حرفه، دانش یا زمینه‌ای خاص است و برای مثال اگر شما محصول یا خدماتی را ارائه می‌کنید که در مورد آن دانش زیادی دارید، متخصص آن زمینه محسوب می‌شوید. البته این دانش کافی نیست و باید بتوانید با استفاده از آن، با مخاطبان تعامل برقرار کنید و نظرشان را سمت محتوای خودتان جلب کنید. راه حل این امر هم، تولید محتوای مورد نیاز مخاطب به شیوه‌ای جذاب است.

  • Authoritativeness

این شاخصه به معنای اعتبار یا اقتدار است و منظور از این واژه، میزان تأثیر شما بر سایر متخصصان زمینه فعالیتتان و همچنین تعداد ارجاع آن‌ها به مطالب سایتتان است. البته باید توجه داشته باشید هنگامی که سایت شما به منبع اصلی در زمینه‌ای خاص تبدیل می‌شود، در قبال محتوای منتشر شده نیز مسئول خواهید بود.

  • Trustworthiness

سومین شاخصه مهم در الگوریتم E-A-T گوگل اعتمادپذیری است. اگر بتوانید در دو زمینه قبل موفق عمل کنید اما این شاخص را کسب نکنید، رتبه سایت شما کاهش خواهد یافت. برای موفقیت در این زمینه اقداماتی مثل مشخص بودن نویسنده مطالب، وجود اطلاعات تماس، دقت در محتوای تولید شده و استناد به منابع معتبر بسیار مفید خواهد بود.

معرفی YMYL و میزان تاثیر الگوریتم E.A.T بر آن

عبارت YMYL مخفف «Your money or Your life» است و منظور از آن، سایت‌هایی است که خدمات و محصولاتی را ارائه می‌کنند یا محتوای آن‌ها، روی سلامتی، زندگی و رفاه بازدیدکنندگان تأثیر می‌گذارد و شامل موارد زیر هستند:

موضوعات مربوط به خرید و معاملات مالی: برای مثال فروشگاه‌های آنلاین و صرافی‌ها

  • صفحات راهنمای مالی:

معمولاً محتوای این سایت‌ها مقالاتی در زمینه خرید مسکن، سرمایه‌گذاری، پس‌انداز و غیره است.

  • محتوای مربوط به اطلاعات پزشکی:

این مورد می‌تواند شامل مقالاتی که در زمینه‌های پزشکی، سلامت جسمی و روانی، بیماری و… نوشته شده‌اند، باشد.

  • مطالب مربوط به اطلاعات حقوقی:

برای مثال می‌توان به سایت‌هایی که مقالات مشاوره حقوقی در زمینه‌های حقوق فردی، حقوق خانوادگی و… منتشر می‌کنند اشاره کرد.

  • سایت‌های خبری:

البته می‌تواند مقیاس محتوای سایت محلی، کشوری یا جهانی باشد.

از آن‌جایی که گوگل می‌خواهد از کاربرانش محافظت کند و اطلاعات اشتباه می‌تواند باعث آسیب به مخاطبان شود، این شرکت روی محتوای منتشر شده در زمینه‌های بالا حساسیت زیادی دارد. به همین دلیل گوگل مقالات منتشر شده مؤثر بر زندگی و سلامت افراد را با الگوریتم E-A-T می‌سنجد و مطالب معتبرتر جایگاه بهتری کسب می‌کنند.

روش‌های بهینه‌سازی سایت بر مبنای الگوریتم E.A.T

تا این‌جا از ساختار و موارد مهمِ این الگوریتم آگاه شدیم و بهتر است در ادامه، راهکارهایی برای بهبود سایتمان پیدا کنیم. با انجام برخی اقدامات می‌توان باعث حفظ جایگاه و اعتبار سایت شد که به برخی از آن‌ها خواهیم پرداخت.

  • دریافت بک لینک با کیفیت

وجود بک لینک از دامنه‌های معتبر و مرتبط با وبسایت یکی از اساسی‌ترین استراتژی‌های سئو است و از مؤثرترین راهکارها برای نشان دادن اعتبار در زمینه فعالیت‌تان به حساب می‌آید.

  • بهبود کیفیت محتوا

اولویت هر وبسایتی که برای کسب جایگاه مناسب رقابت می‌کند، باید تولید محتوای جامع و قابل اعتماد باشد. همچنین برای انتشار محتوا فواصل منظمی را در نظر بگیرید و محتوای منتشر شده را پس از مدتی بازبینی و به‌روز رسانی کنید.

  • کسب رضایت کاربران

توجه داشته باشید که هدف نهایی محتوا، رفع نیاز کاربران و جلب رضایت آنان است. یکی از چیزهایی که موفقیت شما را نشان می‌دهد، بازخورد مخاطبان است و برای کسب باید آن تلاش کنید. حتی می‌توانید برای افزایش دامنه تأثیرگذاری مطالب، محتوای مدنظر را در سایت‌ها مرتبط با حوزه فعالیت‌تان منتشر کنید. نکته مهم دیگر پاسخگویی به بازخوردهای دریافتی است و این کار باعث افزایش اعتماد به شما می‌شود.

  • بهینه‌سازی صفحه درباره ما

یکی از مواردی که می‌تواند اعتبار شما را افزایش دهد طراحی جذاب صفحه «درباره ما» است. در این صفحه باید به این بپردازید که هویت تیم شما چیست، چه خدماتی ارائه می‌دهید، محل استقرار شما کجاست، چرا سراغ این زمینه آمدید و در نهایت راه‌های ارتباطی مخاطبان با شما را ذکر کنید.

  • مشخص بودن نویسنده هر مطلب

نویسنده هر مقاله‌ی منتشر شده در سایت باید مشخص باشد و بهتر است برای هرکدام از آن‌ها یک نمایه طراحی کنید. در نمایه طراحی شده می‌توان به معرفی مختصر نویسنده پرداخت و راه‌های ارتباطی با او از جمله ایمیل، شبکه‌های اجتماعی و… را مشخص کرد. همچنین پیوند به سایر متن‌های معتبر منتشر شده یک نویسنده‌ در شبکه‌های اجتماعی و سایت‌های قابل اطمینان، می‌تواند به بهبود جایگاه شما کمک کند.

  • طراحی چارچوب محتوایی

در مرحله بعد یک چارچوب یا لیست برای محتوای آینده مشخص کنید و به آن پایبند باشید؛ مهم نیست که خودتان متن‌ها را خواهید نوشت یا کارمندان‌تان، به هر حال همه موظف به رعایت این چارچوب هستند. محتوایی که قصد انتشارش را دارید باید به صورت تخصصی بررسی شود .

و طبق اصول نگارش شود، پس اگر شروع به این کار کردید، حتماً برنامه‌ی تدوین شده را به یک کارشناس نشان دهید تا آن را تأیید کند. توجه داشته باشید که برنامه محتوایی طراحی شده باید متناسب با نیاز مخاطب در آینده باشد و صرف انتشار آن کمک کار شما نخواهد بود.

  • ساخت پرسونای شخصی

شاید کسی از شنیدن ادعای افراد حس خوبی پیدا نکند، اما وقتی که پای الگوریتم‌های گوگل به میان می‌آید همه چیز فرق می‌کند. اگر مدرک تحصیلی خاصی دارید، در کنفرانس‌ها سخنرانی کرده‌اید، جوایزی را کسب کرده‌اید، یا در دوره‌ای به آموزش دیگران پرداختید حتماً آن را ذکر کنید. برای این کار می‌توانید یا از صفحه بیوگرافی شخصی‌تان یا از صفحه درباره ما استفاده کنید. البته به یاد داشته باشید هدف از این کار جلب اعتماد و اثبات توانایی‌ شما به گوگل است، پس اغراق نکنید.

استفاده از HTTPS

این پروتکل باعث می‌شود که کاربران و مراجعان وب‌سایت، از امنیت داده‌های‌شان مطمئن باشند. البته گوگل هم به این مسأله توجه زیادی می‌کند و در بررسی سایت‌ها آن را مد نظر قرار می‌دهد.

  • استخدام نویسنده متخصص

اگر شما وقت تحقیق و نگارش متن بر اساس قواعد را ندارید و از طرفی نمی‌خواهید با نگارش محتوای ضعیف جایگاهتان را از دست دهید، از نویسنده‌های باتجربه کمک بگیرید. لازم نیست که فردی را استخدام کنید و هزینه‌های بسیاری بپردازید. چرا که فریلنسرهای بسیاری وجود دارند تا این کار را برای شما انجام دهند. البته بهتر است قبل از انتشار نهایی متن، محتوای نوشته شده را بررسی تخصصی کنید تا از صحت آن مطمئن شوید.

سنجش میزان تاثیر الگوریتم E-A-T در صفحات سایت

اگر چه گوگل به طور مستقیم، شیوه سنجش الگوریتمش را بیان نکرده، اما در این بین می‌توان وجود برخی عوامل را حدس زد.یکی از این موارد میزان اعتبار نویسنده است و زمانی نویسنده‌ای معتبر تلقی می‌شود که بتوان با جستجوی نام وی در جستجوگرها، درباره او و زمینه فعالیتش اطلاعات کسب کرد.

مورد بعدی وجود شواهد علمی و ارجاعاتی است که یک متن به منابع معتبر می‌دهد. اگر وبسایت شما هم در بین سایت‌های YMYL است، به این نکته بسیار توجه کنید.نکته بعدی بازبینی مطالب منتشر شده و ویرایش آن‌ها بر اساس تغییرات اخیر و بازخوردهای دریافتی است.

اگر به سایت‌های معتبر خارجی یا داخلی مراجعه کنید متوجه می‌شود در کنار نام نویسنده تاریخ انتشار و ویرایش مطلب نیز درج شده است.جالب است بدانید که پس از آپدیت ۷ فوریه ۲۰۱۷ الگوریتم گوگل ، سایت‌هایی که شاخص‌های مختلف را داشتند از رتبه بهتری برخوردار شدند و در مقابل، بازدید برخی سایت‌ها کاهش پیدا کرد.

تحلیل و بررسی محتوا با ابزار جت سئو

همان‌طور که می‌دانید برای دیده شدن محتوا رعایت نکات مهم در سئو از جمله الگوریتم E-A-T بسیار تأثیرگذار است. برای آنالیز سایت و بررسی محتوا ابزارهای مختلفی طراحی و عرضه شده‌اند اما ابزارهای خارجی علاوه‌ بر این‌که قیمت زیادی دارند، اطلاعات مربوط به سایت‌های داخلی را نیز به درستی نشان نمی‌دهند.

الگوریتم E-A-T 


برای مشاهده مقالات بیشتر در مورد سئو سایت و طراحی سایت به صفحه مقالات مراجعه نمایید.

  • بازدید: 246
  • پیام: 0

نظر دهید

ایمیل شما منتشر نخواهد شد *

1