گوگل وب مستر تولز چیست؟

گوگل وب مستر تولز چیست؟
  • طراحی سایت اصفهان سایت-سئوی سایت در اصفهان-خدمات سئو در اصفهان
  • 1401/02/20

گوگل وب مستر تولز چیست؟

گوگل وب مستر تولز که به تازگی به کنسول جستجوی گوگل تغییر نام داده است یک سرویس رایگان شرکت گوگل است و به شما کمک می کند که حضور سایت خود را در نتایج جستجوی گوگل حفظ کنید.برای اینکه سایت شما در نتایج جستجوی گوگل لحاظ شود شما نیاز مبرم به عضویت درگوگل وبمستر ندارید اما ثبت نام در سایت گوگل وب مستر به شما کمک می کند تا متوجه شوید که گوگل سایت شما را چگونه می بیند و برای بهینه سازی سایت خود چه مواردی است.

که می بایست رعایت کنید.google web master یکی از قدرتمند ترین ابزارهای گوگل می باشد که با مانیتور کردن وب سایت به کسب و کارها کمک می کند که بهترین نتیجه را در صفحه نتایج گوگل بدست بیاورند. با داشتن یک حساب gmail شما براحتی می توانید از گوگل وبمستر تولز استفاده نمایید.

با استفاده از ابزارگوگل وب مستر می توانید عملکرد سایت خود را بررسی نمایید، برای نمونه:

  • توسط گوگل وب مستر ما مطمئن خواهیم شد که گوگل دسترسی لازم به سایت ما را دارد .
  • ارسال محتوای جدید و crawl شدن آن توسط گوگل و همچنین حذف مطالبی که نمی خواهید در نتایج گوگل نمایش داده شود.
  • ایجاد و مانیتور کردن مطالبی که می خواهیم در صفحه نتایج گوگل بصورت گرافیکی نمایش داده شود.
  • نگهداری از سایت با کمترین درصد خطا جهت کارایی بیشتر آن در موتور جستجوی گوگل
  • مانیتور کردن و برطرف کردن مشکلات امنیتی سایت اعم از بدافزار و اسپم
  • کدام عبارت بازدید کننده بیشتری به سایت شما میتواند هدایت کند؟
  • آیا قیمت محصولات، اطلاعات تماس و یا رخدادهای سایت شما در نتایج گوگل قابل مشاهده است؟
  • کدام سایت به سایت شما لینک شده است؟
  • آیا نسخه موبایل سایت شما بخوبی بهینه سازی شده است؟
  • اضافه کردن و بررسی نقشه سایت
  • لیست از لینک های شکسته سایت

تغییر نام گوگل وبمستر به کنسول جستو‌جوی گوگل

البته ناگفته نماند که با توجه به پست رسمی در وبلاگ وبمستر، از حوالی ماه مه سال 2015، گوگل وب مستر تولز (Google Webmaster Tools) نام تجاری خود را به کنسول جست و جوی گوگل (Google Search Console) تغییر داده است. هدف کلیِ این تغییر نام بسیار جالب است: همانطور که در این پست وبلاگی نیز آمده است،

هدف کلیِ تغییر برند و نام گوگل وبمستر به کنسول جست و جوی گوگل این بود که کلمه وبمستر تنها به گروهی از افراد وبمستر دلالت دارد و باید از این برند حذف شود. نام جدید، یک برند کلی تر بوده و جامعه وسیع‌تری از جمله بازاریابان، متخصصان سئو، برنامه‌نویسان، توسعه دهندگان برنامه‌های وب و موبایلی و غیره را در بر می‌گیرد.

روش‌های وریفای وبسایت در گوگل وبمستر

  • آپلود فایل HTML:

اولین روش که توسط این ابزار به صورت پیشفرض پیشنهاد می‌شود، آپلود یک فایل HTML در هاست و سپس کلیک بر روی دکمه Verify است. لطفاً توجه داشته باشید اگر می‌خواهید از این گزینه استفاده کنید، باید این فایل همیشه در هاست شما باقی بماند و هرگز آن را حذف نکنید. در صورت حذف این فایل، دیگر مالک وبسایت شناخته نخواهید شد.

  • تگ HTML:

یک روش دیگر برای تصدیق وبسایت این است که یک تگ کد HTML صفحه‌ی مشخص شده وارد نمایید. سپس با کلیک بر روی دکمه وریفای، این تگ در آن صفحه بررسی شده و در صورت موجود بودن وبسایت شما تأیید می‌شود. این تگ باید بین کدهای <head> قرار بگیرد، نه جای دیگری.

  • گوگل آنالیتیکس:

اگر قبل از ثبت نام در گوگل وبمستر، از سرویس گوگل آنالیتیکس استفاده می‌کنید، می‌توانید با استفاده از همان کد رهگیری که به هنگام ثبت در گوگل آنالیتیکس استفاده کرده‌اید، در گوگل وبمستر نیز وبسایت خود را تأیید کنید. در اینجا نیز باید توجه داشته باشید که این کد رهگیری در بخش <head> کد قرار گرفته باشد. البته ناگفته نماند برای اینکه بتوانید از این روش برای وریفای سایت استفاده کنید، باید در گوگل آنالیتیکس برای آن وبسایت دارای مجوز ویرایشگر (یا edit) باشید، نه کم‌تر.

  • Google Tag Manager:

این روش نیز مانند گوگل آنالیتیکس نیازمند استفاده از یک سرویس دیگر به نام Google Tag Manager است. اگر قبلاً از این سرویس استفاده می‌کنید، باید کد Container را نظر در وبسایت یا برنامه موبایلی خود نصب کرده باشید. سپس، در صورتی که در این سرویس دارای مجوز مدیریتی (Manage) باشید، می‌توانید به راحتی وبسایت خود را تصدیق کنید.

  • ارائه دهنده نام دامنه (DNS):

روش آخر، که برای ثبت وبسایت در حالت اول تنها از این مورد پشتیبانی می‌شود، این است که متن اختصاصی آماده شده را در پیکربندیِ DNS خود کپی کرده و سپس دکمه وریفای را بزنید.


تفاوت گوگل وبمستر و گوگل آنالیتیکس در چیست؟

مانند بسیاری از محصولات دیگری که توسط گوگل ارائه می‌شود، مانند یوتیوب، جیمیل و غیره، گوگل وبمستر یا کنسول جست‌وجوی گوگل (Google Search Console) و گوگل آنالیتیکس (Google Analytics) دو محصول مجزای دیگر و مرتبط به هم هستند. این دو ابزار هر دو برای بهینه‌سازی وبسایت (سئو) و ارزیابی زحمات و تلاش‌های صورت پذیرفته به کار می‌روند.

همانطور که در ابتدای مطلب نیز به تفصیل شرح داده شد، ابزار گوگل وبمستر اطلاعات مربوط به عملکرد وبسایت در موتور جست‌وجوی گوگل، خطاهای احتمالیِ موجود، صفحات 404، خطاهای خزنده‌ها، نقشه‌های سایت و تمام مواردی که مربوط به عملکرد و حضور وبسایت در گوگل است را فراهم می‌کند.

از طرف دیگر، گوگل آنالیتیکس آمار ترافیک ورود به وسایت، اعم از تعداد بازدیدها، بازدید کننده‌ها، زمان میانگین حضور کاربر در صفحه، نرخ پرش و غیره را در اختیار شما قرار می‌دهد. به عبارت دیگر، آنالیتیکس اطلاعاتی در رابطه با افراد مشاهده کننده و گوگل وبمستر اطلاعاتی داخلی‌تر و محرمانه‌تر برای عملکرد وبسایت در موتورهای جست‌وجو (صرف نظر از تعداد بازدید و غیره) را ارائه می‌کند.

البته گوگل آنالیتیکس امکانات بسیار بیشتر از این‌ها را در بر می‌گیرد که از حوصله این نوشته خارج است. یکی از این امکانات اتصال حساب گوگل وبمستر و مشاهده اطلاعات مربوطه در داشبورد گوگل آنالیتیکس است.

اتصال گوگل وبمستر و گوگل آنالیتیکس

چنانچه می‌خواهید از اطلاعات کنسول جست و جوی گوگل در گوگل آنالیتیکس بهرمند شوید، می‌توانید این دو ابزار را به هم متصل کنید. برای این کار، ابتدا وارد داشبورد گوگل آنالیتیکس شده و وارد منو Admin شوید. سپس با انتخاب گزینه All Products تمام محصولاتی که قابل اتصال هستند را مشاهده خواهید کرد.

در اینجا گزینه Search Console را پیدا کرده و به راحتی با استفاده از دکمه فراهم شده حساب گوگل وبمستر خود را به گوگل آنالیتیکس متصل کنید. از این پس می‌توانید این اطلاعات را در گوگل آنالیتیکس و در بخش Search Console که در منوی Acquisition قرار گرفته است مشاهده نمایید.

گوگل وب مستر تولز


برای مشاهده مقالات بیشتر در مورد سئو سایت و طراحی سایت به صفحه مقالات مراجعه نمایید.

  • بازدید: 285
  • پیام: 0

نظر دهید

ایمیل شما منتشر نخواهد شد *

1