تگ canonical چیست؟

تگ canonical چیست؟
  • طراحی سایت اصفهان سایت-سئوی سایت در اصفهان-خدمات سئو در اصفهان
  • 1401/02/15

تگ canonical چیست؟

همان‌طور که می‌دانید عوامل بسیار زیادی رویسئو سایت اهمیت دارد. گاهی موتورهای جستجو در تشخیص محتوای اصلی دچار مشکل می‌شوند که برای حل این مشکل باید از Canonical استفاده کنید. این تگ می‌تواند کمک شایانی به موتورهای جستجو داشته باشد تا مطالب وب سایت‌تان ایندکس سریع‌تر و بهتری داشته باشد.

 با تگ canonical آشنا  شوید

تگ کنونیکال روشی است که به کمک آن می‌توانید به موتورهای جستجو اطلاع دهید که آیا صفحه‌ای که در حال خزش توسط موتور جستجو است، شامل محتوای اصلی است یا اینکه محتوای اصلی در صفحه دیگری قرار دارد. همچنین استفاده از تگ‌های کنونیکال باعث می‌شود تا محتواهای تکراری و کپی توسط موتورهای جستجو شناسایی شوند. به عبارت دیگر استفاده از تگ‌های کنونیکال کمک می‌کند تا ارجحیت آدرس‌ها برای موتورهای جستجو مشخص شود.

کاربرد و اهمیت استفاده از تگ کنونیکال در سئو

ممکن است این سوال برای شما پیش آمده باشد که چرا استفاده از تگ‌های کانونیکال مهم است و استفاده از آن اساسا چه کمکی بهوب سایت و سئوی آن می‌تواند داشته باشد؟ قطعا شما هم می‌دانید که آدرس‌های زیادی می‌تواند برای یک صفحه سایت وجود داشته باشد که هر کدام از این آدرس‌ها در نهایت به یک صفحه خاص ختم شوند.

درست است که ما به عنوان یک انسان متوجه یکسان بودن این آدرس‌ها می‌شویم، ولی این موضوع برای موتورهای جستجو قابل تشخیص نیست. با این اوصاف موتورهای جستجو تمامی آدرس‌های زیر را به عنوان یک صفحه مجزا در نظر می‌گیرد.

  • http://www.example.com
  • https://www.example.com
  • http://example.com
  • http://example.com/index.php
  • http://example.com/index.php?refer=twitter

همان‌طور که گفته شد این تمامی این صفحات ما را به یک صفحه خاص هدایت می‌کنند اما خزنده‌های موتورهای جستجو هر کدام از این آدرس‌ها را یک URL جداگانه به حساب می‌آورند. در نتیجه در سایت شما به اشتباه چند صفحه کپی شده و تکراری Crawl می‌شود.

می‌دانید که اگر تعداد صفحات کپی شده در وب‌سایت شما از حد خاصی بیش‌تر باشد در سئو سایت تاثیر بسیار بدی ایجاد می‌شود و مشکلاتی برای رتبه سایت‌تان به وجود می‌آید.عمده‌ترین دلایل وجود محتوا با آدرس های url متفاوت روی سایت (هرکدام را توضیح دهید که در چه شرایطی این اتفاق رخ می دهد)

دلایل زیادی برای آدرس‌های متفاوت URL وجود دارد اما مهم‌ترین آن‌ها موارد زیر است:

  • آدرس‌های URL داینامیک مانند: http://example.com/?post=1&var=2&var=3
  • وجود نسخه موبایل وب سایت مانند آدرس m.example.com و www.example.com
  • سایت‌هایی که بین‌المللی هستند، اما هدف جغرافیایی مشخصی ندارند.
  • نوشتن یا ننوشن www و موضوعات مربوط به زیر دامنه‌ها مانند: www.example.com یا example.com
  • تولید آدرس‌های URL مختلف توسط CMS سایت.
  • کپی کردن یا انتشار مجدد محتوای بلاگ در سایت‌های دیگر.
  • اجرای سایت روی HTTP و HTTPS به طور همزمان.

آموزش استفاده صحیح از تگ کنونیکال

تگ کنونیکال باید در قسمت Head قرار گیرد. گوگل به تگ‌هایی که در بدنه کد‌ها وجود دارند توجهی ندارد. البته این موضوع بیش‌تر به‌خاطر مسائل امنیتی است؛ چرا که وب‌سایت‌ها امکان ویرایش کد را در بدنه سایت برای کاربران فراهم کرده‌اند. در نتیجه اگر تگ کنونیکال در بدنه سایت هم عمل کند کاربران می‌توانند به وب سایت ضربه بزنند.

به طور کلی برای کانونی سازی صفحات می‌توان از کد زیر استفاده کرد.در ابتدا باید لینک صفحه را وارد کنید و پس از آن کد rel="canonical" را وارد کنید. در نظر داشته باشید که در پایان بعد از وارد کردن href، آدرس صفحه جدید را وارد کنید.

چرا باید از URLهای کنونیکال برای سئو استفاده کنیم؟

این URLها برای کمک به شما در مقابله با محتواهای تکراری که می‌توانند بر عملکرد سایت شما تاثیر بگذارند، به وجود آمده‌اند.اما، به‌طور خاص، دلایل زیادی وجود دارد که شما باید از URLهای کنونیکال به عنوان یکی از روش‌های سئوی تکنیکال در حوزه‌های زیر تمرکز کنید:

تفاوت استفاده از تگ کنونیکال و ریدایرکت301

یکی از رایج‌ترین سوالات در مورد تگ کنونیکال این است که آیا این تگ همانند ریدایرکت ۳۰۱، اعتبار صفحه را به صورت کامل منتقل می‌کند یا خیر؟! در بسیاری از موارد این گونه به نظر می‌رسد که اعتبار صفحه در تگ کنونیکال منتقل می‌شود، اما پاسخ این سوال را نمی‌توانیم با قطعیت کامل بله بدهیم.

فرض کنید شما صفحه A را به کمک تگ کنیوکال به صفحه B ارجاع می‌دهید، موتورهای جستجو می‌دانند که صفحه B در حقیقت صفحه اصلی شما است، اما کاربران همچنان می‌توانند صفحه A و B را مشاهده کنند. اما اگر از ریدایرکت ۳۰۱ استفاده کنید کارابران به شکل اتوماتیک به صفحه ‌‌‌B منتقل می‌شوند و نمی‌توانند صفحه A را مشاهده کنند.

نحوه تنظیم تگ کنونیکال در وردپرس

اگر از سیستم مدیریت محتوای وردپرس استفاده می‌کنید می‌توانید از افزونه Yoast استفاده کنید. بعد از نصب این افزونه می‌توانید از طریق این ابزار تگ Canonical را برای صفحات مختلف اجرا کنید. فقط کافی است به قسمت Advanced افزونه مراجعه کنید و در بخش Canonical URL آدرسی به غیر از URL صفحه جاری را وارد کنید. ضمن اینکه افزونه‌های دیگری برای این منظور نیز وجود دارد.

و در اخر...

URL کنونیکال نسخه مطلوب یک صفحه وب است. تگ‌های کنونیکال قدرتمند هستند. در صورت اعمال نادرست، ممکن است وب سایت‌ها یا صفحات خاصی از یک وب سایت توسط Google کاملاً نادیده گرفته شود، که این می‌تواند برای بازدید و فروش یک فاجعه باشد. قبل از اجرای یک تگ کنونیکال که به صفحه دیگری اشاره دارد،

یک مدیر وب ابتدا باید تصمیم بگیرد که آیا محتوا در واقع یکسان است یا خیر. این تگ در قطعه کوچکی از کد موجود در صفحه ظاهر می‌شود که به موتورهای جستجو می‌گوید چگونه صفحه را بخزند و اهمیت محتوا را درجه بندی کنند و به خزنده های جستجو کمک می‌کند تا درک کنند که چه محتوایی مهم است، مشکلات محتوای تکراری را حل می‌کند،

رتبه‌بندی محتوا را بهبود می‌بخشد و در نهایت، می‎‌تواند مشتریان بیشتری را به سمت سایت شما سوق دهد. بنابراین استفاده صحیح از تگ‌های کنونیکال برای سئو ضروری است. هنگامی که درک کردید چرا می‌خواهید از یک تگ کنونیکال استفاده کنید و تگ کنونیکال چگونه می‌تواند به شما کمک کند، وقت آن است که این تگ را به سایت خود اضافه کنید.

تگ canonical چیست؟


برای مشاهده مقالات بیشتر در مورد سئو سایت و طراحی سایت به صفحه مقالات مراجعه نمایید.

  • بازدید: 260
  • پیام: 0

نظر دهید

ایمیل شما منتشر نخواهد شد *

1