اوبونتو و انواع آن

اوبونتو و انواع آن
  • طراحی سایت اصفهان سایت-سئوی سایت در اصفهان-خدمات سئو در اصفهان
  • 1401/08/12

اوبونتو و انواع آن

اوبونتو چیست؟ در بحث های آنلاین، ممکن است اصطلاح “اوبونتو” را شنیده باشید که اغلب در زمینه بحث در مورد جایگزین های ویندوز است. اما اوبونتو چیست و چرا مردم استفاده از آن را انتخاب می‌کنند؟ در این مقاله به شما خواهیم گفت Ubuntu چیست و با ۶ دلیل استفاده و ویژگی‌های آن آشنا خواهیم شد.

اوبونتو و انواع آن

اوبونتو یکی از بهترین توزیع‌های مبتنی بر لینوکس است که به‌صورت متن باز و کاملا رایگان ارائه می‌شود. این سیستم عامل کاملا کاربر پسند نیز هست و از کلیه زبان‌های رایج در جهان از جمله زبان فارسی به‌صورت کامل پشتیبانی می‌کند.نرم‌افزارهای متن باز نظیر اوبونتو برخلاف سیستم عامل‌هایی نظیر ویندوز که توسط شرکت مایکروسافت ارائه شده است.

دارای بیشترین میزان انعطاف بوده و قابلیت آن را دارند تا در موارد بسیار زیادی براساس نیاز کاربران تدوین شده و مورد استفاده قرار بگیرند.این سیستم عامل خصوصا برای استفاده در سرورها بسیار محبوب است و به دلیل رایگان بودن آن، جایگاه ویژه و کاربرد بسیار گسترده‌ای نیز دارد. هم‌چنین استفاده از آن بسیار ساده است و اگر دانش پایه‌ای کار با کامپیوتر را داشته باشید، به‌راحتی قادر خواهید بود از این سیستم عامل استفاده کنید.

کاربرد اوبونتو

همانطور که پیشتر نیز گفته شد، سیستم عامل Ubuntu خصوصا در نسخه دسکتاپ می‌تواند یک گزینه عالی برای افرادی باشد که قصد آشنایی و ورود به دنیای لینوکس را دارند. این سیستم عامل به دلیل راحتی در استفاده یکی از بهترین و پرمصرف‌ترین نرم‌افزارها برای آشنایی هرچه بیشتر با محیط لینوکس محسوب می‌شود.

اما نسخه سرور این سیستم عامل موارد کاربرد بسیار گسترده‌ای دارد.با استفاده از اوبونتو سرور می‌توانیم یک سرور ایمیل مجازی را راه‌اندازی و مدیریت کنیم. این خدمات خصوصا برای پشتیبانی از وب‌سایت‌ها در فضای سرور بسیار کاربردی است و می‌تواند راه‌حل‌های آسان در اختیار مدیران وبسایت و مدیران سرور قرار دهد.هم‌چنین با استفاده از Ubuntu می‌توان یک سرور پایگاه داده را به‌سادگی مدیریت کرد.

این سیستم عامل در ارائه خدمات ابری و سرورهای ابری نیز بسیار کاربردی بوده و به‌طور گسترده‌ای مورد استفاده قرار می‌گیرد. نسخه سرور این نرم‌افزار در فضای ابری به دلیل رایگان بودن آن به‌شدت مورد توجه قرار دارد.به‌طوری‌که نزدیک به ۳۶ درصد از تمامی وبسایت‌ها در جهان از آن استفاده می‌کنند. از دیگر موارد کاربرد Ubuntu سرور می‌توان به استقرار کانتینرها و ایجاد سرورهای فایل چاپ نیز اشاره کرد.

تاریخچه اوبونتو

در ابتدای راه نام اصلی این پروژه، no-name-yet.com بود ، کنونیکال (صاحب پروژه) در آغاز پروژه به استفاده از دامنه no-name-yet.com پرداخت ، و اولین نسخه از آن را در 20 اکتبر 2004 و به عنوان یک شاخه از لینوکس به بازار جهانی معرفی کرد.ایده‌ای که پشت این سیستم‌عامل قرار داشت این بود که بتوان توزیعی عامه‌پسند و با ظاهری جذاب عرضه کرد که هرکسی بتواند از آن استفاده کند.

در سال 2005 ، شاتلورث شرکتی به نام کنونیکال با سرمایه ده میلیون دلار اولین بنیاد ابونتو را تأسیس کرد.هدف معرفی لینوکس ابونتو ، اطمینان از پشتیبانی و توسعهٔ نگار‌ش‌های بعدی آن بود.هدف آن این بود که از کد دبیان استفاده کند و هر شش ماه یک نسخه جدید از اوبونتو را عرضه نماید.

برخلاف برخی از توزیع‌های دیگر دبیان مانند لینسپایر و لیبرانت، کنونیکال به فلسفه دبیان پایبند بوده و اغلب اوقات به جای تکیه بر متن‌های بسته به عنوان مدل تجاری خود به فلسفه نرم‌افزار آزاد تکیه می‌کند.هر تاریخچه‌ای از لینوکس معمولاً با دبیان آغاز می‌شود.

یکی از اولین توزیع‌های مهم لینوکس و مبنای بسیاری از توزیع‌های دیگر. دبیان در سال ۱۹۹۳ عرضه شد و هنوز یکی از قوی‌ترین و مهم‌ترین توزیع‌های لینوکس محسوب می‌شود.اوبونتو در زبان محلی آفریقای جنوبی به معنای غمخواری و انسانیت است. اولین گروهی که از توسعه‌دهندگان این توزیع نام خود را The Warthogs گذاشتند.

این نام حیوانی از تیره گرازان است و در فارسی به اسم «زگیل‌داران» شناخته می‌شوند و محل اصلی زندگی آن‌ها در مناطق آفریقای مرکزی است. این توسعه‌دهندگان با حقوقی که از شاتل‌ورث دریافت می‌کردند، بعد از تلاشی ۶ ماهه توانستند اولین نسخه از این سیستم‌عامل را عرضه کنند.

دلایل استفاده از اوبونتو

دلایل زیادی برای انتخاب اوبونتو وجود دارد، اما چند مورد از قانع‌کننده‌ترین آنها به شرح زیر است:

۱. کاربر پسند (User Friendliness)

اوبونتو برای رابط کاربری خود از محیط های دسک تاپ لینوکس استفاده می‌کند. از ورژن اوبونتو 17.10 ، گنوم پیش فرض است. GNOME صفحه را با توضیحات به هم نمی‌زند ، در عوض از نمادها برای تسهیل ناوبری استفاده می‌کند. به طور پیش فرض ، GNOME پانل فعالیت‌ها را در نوار وظیفه سمت چپ نشان می‌دهد.

۲. امنیت و حریم خصوصی (Privacy and Security)

اوبونتو در برابر ویروس هایی که باعث خرابی کامپیوترها می‌شوند، نفوذ ناپذیر است. صفحه آبی مرگ دیگر وجود ندارد. Canonical نسخه‌های جدید اوبونتو را هر شش ماه یکبار منتشر می‌کند و به‌روزرسانی‌های رایگان را به طور منظم ارائه می‌کند.

۳. نرم افزارها و اپلیکیشن‌ها (Software and Apps)

انجمن جهانی FOSS و Canonical می‌توانند تمام کمک‌ها و مشاوره های مورد نیاز شما را ارائه دهند. اوبونتو یکی از پرکاربردترین سیستم عامل های لینوکس با جامعه آنلاین بسیار بزرگ است.

۴. توزیع‌های سبک (Some Ubuntu Flavors Are Lightweight)

در اکثر رایانه های شخصی امروزی، در کمتر از یک دقیقه بارگیری می‌شود. اوبونتو منبع فشرده ای نیست یعنی بر روی دستگاه های ارزان قیمت به راحتی کار می‌کند. رابط پیش فرض می‌تواند با کمتر از 1 گیگابایت رم اجرا شود. علاوه بر این، بسیاری از محیط‌های دسکتاپ اوبونتو حتی سبک‌تر هستند. به عنوان مثال، لوبونتو می‌تواند بر روی سیستم هایی با حداقل 512 مگابایت رم اجرا شود.

۵. رایگان و منبع‌باز (Ubuntu Is Free To Use)

اوبونتو کاملا رایگان و منبع باز است، با کد مشترک، کار مشترک و اصول مشترک. برای استفاده، آزمایش یا نصب آن نیازی به متخصص بودن ندارید.

۶. حریم خصوصی پیشرفته (Enhanced Privacy)

دقیقاً مانند هر سیستم عامل دیگر ، اوبونتو سیاست حفظ حریم خصوصی داده های خود را دارد. سه اصل اساسی وجود دارد که اوبونتو از نظر پردازش اطلاعات شخصی دنبال می‌کند:

  • اوبونتو داده های شخصی را درخواست نمی‌کند مگر اینکه واقعاً برای اهداف قانونی به چنین اطلاعاتی احتیاج داشته باشد.
  • اوبونتو اطلاعات شخصی کاربران خود را با هر کسی به اشتراک نمی‌گذارد ، مگر اینکه محصولات و خدمات خود را به مشتریان خود ارائه دهد ، قانون را رعایت کند و از حقوق آن محافظت کند.
  • اوبونتو اطلاعات شخصی را ذخیره نمی‌کند ، مگر اینکه برای عملکرد خدمات لازم باشد ، محصولات را تأمین کند ، قانون را رعایت کند یا از حقوق آن محافظت کند.

مزایای Ubuntu 

  • اوبونتو رایگان و یک سیستم عامل منبع باز است
  • امنیت زیادی نسبت به دیگر سیستم عامل‌ها دارد
  • اوبونتو بدون نیاز به نصب اجرا می‌شود
  • اوبونتو کاربرپسندتر است
  • اوبونتو کاملاً قابل تنظیم و سفارشی سازی است
  • یک سیستم عامل جامع برای انجام امور روزمره است
  • به حداقل سخت افزار یا سیستم نیاز دارد
و در آخر..

در این مطلب سعی شد تا به‌زبانی ساده و به‌طور مختصر در مورد امکانات و ویژگی های سیستم عامل اوبونتو توضیحات لازم ارائه شود. این سیستم عامل رایگان و کد باز یکی از گزینه‌های مناسب برای استفاده در کامپیوترهای دسکتاپ و سرورها شمرده می‌شود و مزایای زیادی را در اختیار کاربران خود قرار می‌دهد. در پایان اگر هرگونه سوال یا نظری در رابطه با این مطلب داشتید، آن‌را به‌صورت کامنت در زیر همین پست با ما در میان بگذارید.

اوبونتو و انواع آن


برای مشاهده مقالات بیشتر در مورد سئو سایت و طراحی سایت به صفحه مقالات مراجعه نمایید.

  • بازدید: 178
  • پیام: 0

نظر دهید

ایمیل شما منتشر نخواهد شد *

1