وی پی اس (VPS) و انواع آن

وی پی اس (VPS) و انواع آن
  • طراحی سایت اصفهان سایت-سئوی سایت در اصفهان-خدمات سئو در اصفهان
  • 1401/08/08

وی پی اس (VPS) و انواع آن

کلمه VPS مخفف Virtual Private Server به معنای سرور خصوصی مجازی می‌باشد. هاستینگ VPS یکی از محبوب‌ترین سرویس‌های هاستینگ است که می‌توانید برای وب سایت خود انتخاب کنید. در واقع وی پی اس از فناوری مجازی‌سازی استفاده می‌کند تا منابع اختصاصی موجود در یک سرور را به چندین کاربر اختصاص دهد. این روش راه حلی امن‌تر و باثبات‌تر از میزبانی اشتراکی است، اما از نظر هزینه گران‌تر می‌باشد. میزبانی VPS معمولا مناسب صاحبان وب سایت‌هایی می‌باشد که دارای ترافیک سطح متوسط و بیش از حد میزبانی اشتراکی هستند.

 

وی پی اس (VPS) و انواع آن

یک سرور اختصاصی مجازی یا VPS ( وی پی اس ) سیستم عامل مجزایی برای خود دارد و مشتریان دسترسی Superuser و یا Root به آن سیستم عامل را دارند در نتیجه آن ها می توانند هر نرم افزاری می خواهند را بر روی آن سرور نصب نمایند، از جهات گوناگونی سرور مجازی را می توان عملاً معادل سرور اختصاصی و فیزیکی دانست با این تفاوت که این نوع سرور ها بسیار ساده تر ایجاد و تنظیم می گردند. به عبـارت بهتر با استفاده از تکنولوژی مثل Virtuozzo، Virtualizor، Vmwareو… با بهره گیری از سخت افزارهای بسیار پر قدرت و پیشرفته، یک سرور فیزیکـی به چندین VPS با امکانات یکسان و منابع متفاوت تقسیم کرد.

مهمترین ویژگی های استفاده از VPS:

مهم ترین ویژگی های سرور مجازی یا همان VPS وی پی اس را در موارد زیر می توان  شرح داد:

  • سرعت بالا و به اندازه یک گیگابایت در ثانیه
  • راه اندازی سرویس های مختلف روی سرور مجازی با امکان نصب برنامه های خاص
  • استفاده از سرور مجازی به عنوان سرور پشتیبان جهت بک آپ گیری از اطلاعات سایت
  • امکان استفاده به عنوان سرور ایمیل مارکتینگ جهت اراسل ایمیل انبوه
  • امکان نصب سیستم های مختلف برروی وی پی اس , VPS هایی که برروی یک سخت افزار قرار دارند

همان طور که در بالا گفته شد امکان نصب انواع سیستم عامل برروی سرور مجازی وجود دارد که لیست آن شامل موارد زیر میباشد :

  • Microsoft Windows 7
  • Microsoft Windows 2003 Server
  • Microsoft Windows 2008 Server
  • Microsoft Windows 2012 Server
  • Microsoft Windows Web Server
  • Linux CentOS
  • Linux Debian
  • Linux Ubunto
  • Kerio OS
  • CISCO OS
  • Mac OS X

انواع سرور مجازی چیست؟

سرورهای مجازی انواع مختلفی دارند که در این قسمت، آن‌ها را بر اساس سیستم عامل و نوع مجازی‌سازی به دو گروه تقسیم بندی کرده و به بررسی هر یک می‌پردازیم.

سرورهای مجازی بر اساس نوع سیستم عامل

سرورهای مجازی انواع مختلفی دارند که بر حسب نوع سیستم عامل و موقعیت جغرافیایی به 2 گروه تقسیم می‌شوند. در جدول زیر به انواع سرور مجازی که در این 2 گروه قرار می‌گیرند، پرداخته می‌شود.

  • سرور مجازی لینوکس (Linux)

سرورهای مجازی لینوکس، دارای سخت افزار قدرتمندی است که امکان مجازی‌سازی با سرعت و کیفیت بالا را فراهم می‌کند. با این سیستم عامل می‌توان برنامه‌ها و ماژول‌های پرطرفدار و متن باز را اجرا کرد. اکثر سایت‌های ساخته شده با زبان Drupal به سیستم عامل لینوکس نیاز دارند. VPS یکی از پرکاربردترین سرورهایی است که سایت‌های با ترافیک بالا از آن استفاده می‌کنند و از امنیت بالایی هم برخوردار است. این سرور مجازی رابط کاربری ساده‌ای دارد و استفاده از آن بسیار راحت است.

  • سرور مجازی ویندوز (Windows)

سرور مجازی ویندوز (Windows VPS)، یکی از سرورهای اختصاصی کامل است که با مجازی سازی به سروری با سیستم عامل ویندوز تبدیل شده و شما می‌توانید با پرداخت هزینه کم، یک سرور قوی در اختیار داشته باشید. در صورتی‌که برنامه‌های شما روی PERL Python یا Ruby اجرا می‌شوند، بهتر است از سرور مجازی لینوکس و اگر سیستم عامل شما بر اساس ASP.net یا PHP باشد، از Windows استفاده کنید.

  • سرور مجازی میکروتیک (Mikrotik)

سرور مجازی میکروتیک از سیستم عامل MikroTik RouterOS استفاده می‌کند و یکی از بهترین و پرکاربردترین سرورها می‌باشد که مهم‌ترین هدف آن‌ها مسیریابی است. در واقع این سرور بر پایه لینوکس است و به عنوان یک رویتر قوی برای افراد حرفه‌ای شناخته می‌شود. سرورهای مجازی هزینه کمتری نسبت به رویترهای سیسکو دارند. از جمله این سرورها می‌توان به آی پی خارجی، مسیریاب، DHCP، MPLS و فایروال اشاره کرد.

سرورهای مجازی بر اساس نوع مجازی‌ساز

  • Xen

xen یک نرم افزار مجازی‌ساز open source یا متن باز است که بر پایه لینوکس می‌باشد و برای هر دو سرور مجازی ویندوز و لینوکس طراحی شده است. این نرم افزار را می‌توان بدون هیچ سیستم عاملی، به صورت مستقیم بر روی سخت افزار نصب کرد. در واقع به هیچ سیستم عامل واسطی نیاز ندارد. همچنین چون حجم بسیار کمی دارد می‌توان از منابع آن استفاده بهینه داشت.

  • Esxi

نرم افزار تخصصی ESXi به طور مستقیم روی سخت افزار انجام شده و نیازی به نصب سیستم عامل خاصی ندارد. ESXi با استفاده از تکنولوژی Bare Metal ساخته شده و برای نصب آن مستقیم از سخت افزار استفاده می‌شود. مدیر سرورها می‌توانند ESXi را با vSphere clien پیکربندی کرده و اطلاعات را در یک فایل آپلود کند. این مجازی ساز، بیشتر توسط سازمان‌های بزرگ و پیشرفته استفاده می‌شود.

  • Kvm

Kvm ماژول مجازی‌ساز هسته لینوکس است که اجازه استفاده از کرنل لینوکس به عنوان Hypervisor را می‌دهد. این مجازی‌ساز باعث می‌شود یک سرور فیزیکی به چندین سرور مجازی تقسیم شود. در واقع KVM بخشی از لینوکس و لینوکس بخشی از KVM می‌باشد. از نظر امنیت KVM به دلیل ساختار ترکیبی SELinux و sVirt ( مجازی سازی امن) امنیت و ایزوله‌سازی بالایی دارد. از نظر ذخیره سازی نیز KVM می‌تواند از هر گونه حافظه پشتیبانی شده توسط لینوکس استفاده کند.

  • OpenVZ

OpenVZ یکی از بزرگترین مجازی‌سازهای رایگان است که وی پی اس لینوکس توسط آن ساخته می‌شود. با این مجازی‌ساز می‌توان یک ostemplate ایجاد کرد و سیستم عامل مورد نظر خود را در مدت زمان اندکی نصب نمود. openvz دارای مصرف منابع کم و سرعت بالایی است و نداشتن swap و کرنل استراکی از معایب آن می‌باشد.

علاوه بر این رم OpenVZ به صورت اختصاصی ارائه می‌شود نه اشتراکی.البته سرورهای مجازی بر اساس موقعیت‌های جغرافیایی نیز به دو دسته ایرانی و خارجی تقسیم می‌شوند. با وجود اینکه سرور مجازی ایرانی قیمت کمتری نسبت به سرور مجازی خارجی دارد، ولی امکان ارائه سرور مجازی خارجی در موقعیت‌های مختلف جغرافیایی وجود دارد.

مکان قرار گرفتن این سرورها از اهمیت بالایی برخوردار است. امکان دریافت انواع مختلف سرورهای مجازی با استفاده از سیستم عامل‌های ویندوز، لینوس، میکروتیک و … وجود دارد. به دلیل این که سرورهای مجازی خارجی در خارج از ایران هستند، پهنای باند و ترافیک بیشتری در اختیار کاربر می‌گذارند.

تفاوت وی پی ان(VPN) با وی پی اس(VPS)

سوالی که شاید برای خیلی از شما پیش آمده باشد، این است که آیا وی پی ان(vpn)، همان وی پی اس(vps) است؟ چه تفاوت‌هایی بین این دو وجود دارد؟ با وجود تحریم‌های اعمال شده به ایران و عدم امکان دسترسی به خدمات بسیاری از سایت‌ها و همچنین ایجاد بعضی محدودیت‌ها از داخل کشور، همه‌ی ما با وی پی ان VPN آشنا هستیم و بارها از آن استفاده کرده‌ایم.

در واقع وی پی ان یک شبکه خصوصی مجازی است و این امکان را می‌دهد که از خدمات سایت‌هایی که ما را تحریم کرده‌اند، به صورت ناشناس استفاده کنیم؛ چراکه سرویس‌های آن‌ها توسط سرورهای خارجی ارائه می‌شود. در مورد وی پی اس هم که در ابتدای مقاله توضیح دادیم که یک سرور مجازی اختصاصی است که توسط خدمات میزبانی اینترنت ارائه می‌شود.

برای این که آن‌ها را بهتر متوجه شوید، به این مثال توجه کنید:فرض کنید در حال خرید از یک سایت خارجی با حساب پی پال خود هستید و در حین پرداخت ناگهان وی پی ان(vpn) شما قطع می‌شود، حالا در کمال ناباوری باید بپذیرید که با حساب پی پال خود خداحافظی کنید و سعی کنید در کمال خونسری و آرامش قید تمام سرمایه‌های موجود در حساب پی پال را بزنید چرا که حساب شما به محض شناخته شدن آی پی ایران مسدود می‌شود.

دلیل این اتفاق شناسایی آی پی ایران بعد از قطع شدن وی پی ان است. حتی در صورت قطع نشدن وی پی ان هم، وقتی اقدام به ورود در بعضی از سایت‌ها را می‌کنید به شما اخطار می‌دهد که وی پی ان خود را قطع کنید.در مورد وی پی اس(vps) شرایط کمی فرق می‌کند و استفاده از آن مثل این است که شما در کشور دیگری مثل سوئد هستید و از آی پی آن کشور استفاده می‌کنید، در صورت قطع شدن اینترنت هم فقط دسترسی شما از سرور قطع می‌شود ولی آی پی تغییر نمی‌کند و شما بعد از وصل شدن اینترنت همچنان می‌توانید به حساب خود برگردید و از آن استفاده کنید.

و در آخر...

اهمیت سرور مجازی؛ اگر خلاصه بگوییم: با پیشرفت مداوم فناوری های اینترنتی، مشاغل برای نمایش محصولات و ارائه خدمات خود از امکان و توان اینترنت استفاده می کنند، در این میان ضرورت استفاده از سرویس های میزبانی و یا به طور خاص سرور مجازی خود را بیشتر نمایان می کند.

اگر چه سرویس های میزبانی اشتراکی نیز برای این مورد وجود دارند، اما در این سرویس ها افزایش ترافیک می تواند تاثسر منفی بگذارد. VPS با گسترش تجارت خود امکان انعطاف پذیری بیشتر و مقیاس پذیری آسان تر را برای وب فارسی و یا به صورت کلی بحث میزبانی فراهم می آورد. علاوه بر این ، هزینه کم استفاده از VPS باعث می شود این گزینه تقریبا برای هر کسو کار مقرون به صرفه باشد.

وی پی اس (VPS) و انواع آن


برای مشاهده مقالات بیشتر در مورد سئو سایت و طراحی سایت به صفحه مقالات مراجعه نمایید.

  • بازدید: 194
  • پیام: 0

نظر دهید

ایمیل شما منتشر نخواهد شد *

5