هویز Whois و کاربرد آن

هویز Whois و کاربرد آن
  • طراحی سایت اصفهان سایت-سئوی سایت در اصفهان-خدمات سئو در اصفهان
  • 1401/05/04

هویز Whois و کاربرد آن

whois (به عنوان عبارت «هو ایز» تلفظ می‌شود) یک پروتکل جستجو است که به طور گسترده برای جستجو از پایگاه داده‌های کاربران ثبت شده یک منبع اینترنتی مانند نام دامنه، آدرس IP یا AS استفاده می‌شود، و همچنین برای طیف گسترده‌ای از اطلاعات دیگر نیز استفاده می‌شود. این پروتکل محتوای بانک اطلاعاتی را با فرمت قابل خواندن توسط کاربران ذخیره و نمایش می‌دهد. پروتکل WHOIS توسط انجمن امنیت اینترنت و در RFC 3912 ثبت شده است.

هویز Whois و کاربرد آن

هویز Whois

Whois که ترکیب دو کلمه who و is است، یک پروتکل کوئری و پاسخ است که عموما برای کوئری زدن به دیتابیس‌ها استفاده می شود. این دیتابیس‌ها اطلاعات ثبت نام کاربران و منابع موجود در اینترنت مثل دامنه و IP و غیره را شامل می‌شوند. این پروتکل اطلاعات موجود در دیتابیس‌ها را به فرمتی که قابل فهم برای انسان باشد ذخیره و ارایه می‌کند.

همچنین whois یک ابزار کامندلاین در سیستم‌های یونیکسی (مثل لینوکس) هم هست که امکان کوئری پروتکل هویز را می‌دهد.همانطور که گفتیم (ICANN) اطلاعات کسانی که صاحب دامنه می باشند را نگهداری و بروز رسانی می‌کنند. این whois database شامل نام، آدرس، آدرس ایمیل و تلفن صاحبان دامین‌ها می باشد.

این دیتابیس برای هر کسی که به اینترنت متصل شود قابل دسترسی است. این کار سبب می‌شود تا صاحبان دامنه بتوانند با مدرک قطعی مالکیت خود را اثبات کنند و همچنین مردم جهت خرید دوباره و ثبت دامنه از روی اطلاعات این شخص می‌توانند با او تماس برقرار کنند. همچنین این database صاحب اصلی دامنه را به صورت قطعی و رسمی قابل تشخیص و شناسایی می کند.

تاریخچه هویز Whois

الیزابت فینلر و تیمش (که دایرکتوری منابع برای ARPANET را ایجاد کرده بودند) مسئول ایجاد اولین دایرکتوری WHOIS در اوایل دهه 1970 بودند. فاینلر در مرکز اطلاعات شبکه استنفورد (NIC) سروری را راه اندازی کرد که به عنوان دایرکتوری عمل می‌کرد که می‌توانست اطلاعات مربوط به افراد یا نهادها را بازیابی کند.

او و تیمش دامنه‌هایی را با پیشنهاد فینلر ایجاد کردند که بر اساس آدرس فیزیکی رایانه به دسته‌های مختلف تقسیم شوند.فرآیند ثبت نام در RFC 920 قرار دارد. WHOIS در اوایل دهه 1980 برای جستجوی دامنه‌ها، اطلاعات افراد و منابع دیگر مرتبط با ثبت دامنه و … استانداردسازی شد. از آنجا که در آن زمان همه ثبت نام‌ها توسط یک سازمان انجام می‌گرفت،

از یک سرور متمرکز برای نمایش داده‌های WHOIS استفاده می‌شد. این روش یافتن چنین اطلاعاتی را بسیار آسان می‌کرد.در زمان ظهور اینترنت شرکت ARPANET توسط Defense Advanced Research Projects Agency (DARPA) به عنوان تنها شرکت ثبت کننده دامنه انتخاب شد. بعد از آن شرکت UUNET شروع به ارائه خدمات ثبت دامنه کرد.

سپس بنیاد ملی علوم دستور داد که مدیریت ثبت دامنه اینترنتی توسط اشخاص ثالث و تجاری انجام شود. InterNIC در سال 1993 با عقد قرارداد با NSF، متشکل از Network Solutions، Inc.، General Atomics و AT&T تشکیل شد.در قرن بیستم سرور who is قابل دسترس توسط همه بود و امکان جستجوهای Wild-Card را برای کاربران فراهم میکرد.

در این سرور با who is کردن نام خانوادگی یک شخص، تمامی دامنه‌هایی که با این نام ثبت هستند را نمایش می‌دهد. who is با کلمه کلیدی مشخص شده، تمام دامنه‌های ثبت شده حاوی آن کلید واژه را نمایش می‌دهد. با who is شما می توانید نام دامنه‌های ثبت شده توسط آن شخص را پیدا کنید.

با افزایش نفوذ اینترنت و بوجود آمدن تجارت‌های بین‌الملی و سیستم اسپم این جستجو امکان پذیر نبود و بسیار مشکل داشت.در دسامبر سال 1999، top-level domains (TLD) مثل com، net و org توسط ICANN ایجاد شد. در این زمان، این TLD ها به مدل کوچک WHOIS تبدیل شدند.

یک ماه بعد، این برنامه دارای پشتیبانی Common Gateway Interface بود تا تا کاربران بتوانند Who is تحت وب براساس جدول TLD توسط اینترنت انجام دهند. این سیستم تبدیل به الگو سیستم جستجو دامین امروزی شد.TLDهای زیادی تا سال 2005 برای ثبت وجود داشت که بیشتر آنها مربوط به کشورهای مختلف بود. از سال 2005 ثبت دامنه‌های عمومی بیشتر شد به همین خاطر برای who is دامنه‌ها اطلاعات بیشتر و کاملتری لازم بود.

کاربرد هویز چیست؟

عموما ما از هوییز دامنه استفاده می‌کنیم تا بتوانیم اطلاعات دامنه را از ابزارهای whois مثل جستجو دامنه ایران هاست دریافت نماییم. علت هم این است که ما می‌‌خواهیم بدانیم دامنه ثبت شده یا خیر و اگر ثبت شده مالک دامنه چه شخصی است، در چه شرکتی دامنه ثبت شده و تاریخ ثبت و انقضای دامنه چه زمانی است.

کدهای وضعیت سرور در هویز دامنه

  • کد وضعیت OK

این وضعیت به این معنی است که همه چیز OK است و مشکلی در عملکرد دامنه وجود ندارد، دامنه فعال بوده به همین علت با دیگر کدها قابل ذکر شدن به همراه یکدیگر نیستند.

این وضعیت به بازه زمانی اشاره می‌کند که دامنه منقضی شده و در دسترس نیست اما هنوز قابل تمدید توسط مالک دامنه است. معمولا این بازه زمانی ۳۰ روزه بوده و پس از آن وارد وضعیت pending Delete می‌شود.

دامنه‌های عمومی همانند .com ، .net و غیره ۵ روز زمان می‌برند تا حذف شده و مجددا برای ثبت آزاد شوند. این وضعیت به ما اعلام می‌کند دامنه وارد مراحل پایانی آزاد سازی مجدد دامنه شده و بزودی مجدد برای ثبت آماده می‌شود.

  • pending Transfer

این وضعیت زمانی ایجاد می‌شود که یک شخص که دارای اجازه و دسترسی است اقدام به انتقال دامنه از یک شرکت ثبت کننده به شرکت دیگری نماید. این عملیات انتقال از طریق یک کد خاص که Authorization code یا EPP Code نامیده می‌شود انجام می‌گردد. این کد انتقال در پنل‌های دامنه به مالک دامنه ارایه می‌گردد.

  • کدهای وضعیت مشتری در هویز دامنه

این کدهای وضعیت توسط شرکت‌های ثبت کننده دامنه همانند Hexonet ،DirectI و غیره بر روی دامنه تنظیم می‌شوند. این وضعیت مربوط به حالت‌هایی می‌شود که به خود مشتری مربوط است و ارتباطی با سرور و مرجع ثبت کننده اصلی دامنه ندارد.

  • client Hold

این وضعیت به این معنی است که دامنه فعال نبوده و علی رغم ثبت بودن به نام مالک قابل بهره برداری نیست. این کد معمولا به همراه دیگر کدهای وضعیت استفاده می‌شود زیرا به علت مشخصی وضعیت دامنه به حالت معلق در آمده است.

جستجوی هویز thin و thick

جستجو هویز بنا به نوع نتیجه‌ای که باز می‌گرداند به دو نوع thin و thick تقسیم می‌شود.

  • جستجو Thin

این نوع جستجو اطلاعات را کوئری می‌کند که از سرور whois شرکت ثبت کننده دامنه ذخیره شده است. برخی از دامنه‌های عمومی همانند .com ، .net و غیره از این نوع جستجو استفاده می‌کنند. جستجو Thin نوع جستجویی است که شما می‌توانید اطلاعات در مورد ثبت دامنه دریافت نمایید.

  • جستجو Thick

این نوع جستجو اطلاعاتی را کوئری می‌کند که در سرور ثبت کننده اصلی دامنه ذخیره شده است. هر زمان که دامنه‌ای ثبت می‌شود یا مالک آن اقدام به ویرایش اطلاعات whois دامنه می‌نماید، اطلاعات جدید توسط شرکت ثبت کننده اصلی دامنه بر روی سرورهای ثبت کننده گذاشته می شود. اگر دامنه‌ها اطلاعات Thick داشته که تمام اطلاعات مربوط به ثبت کننده دامنه را در بر دارد.

هویز Whois و کاربرد آن


برای مشاهده مقالات بیشتر در مورد سئو سایت و طراحی سایت به صفحه مقالات مراجعه نمایید.

  • بازدید: 244
  • پیام: 13

نظر دهید

ایمیل شما منتشر نخواهد شد *

6