کیت توسعه نرم‌افزار (SDK) و کاربرد های آن

کیت توسعه نرم‌افزار (SDK)  و کاربرد های آن
  • طراحی سایت اصفهان سایت-سئوی سایت در اصفهان-خدمات سئو در اصفهان
  • 1401/04/23

کیت توسعه نرم‌افزار (SDK) و کاربرد های آن

اولین و مهم‌ترین سوالی که بعد از شنیدن کلمه SDK به سراغ شما می‌آید، این است که اصلا SDKچیست و مخفف کدام کلمات است؟ SDK که مخفف Software Development Kit است و به آن Devkit نیز می‌گویند، کیت توسعه نرم‌افزار نام دارد. SDK مجموعه‌ای از ابزارها، کدها، توابع، راهنماها و کتاب‌خانه‌هایی است که توسعه‌دهندگان برنامه‌ها از آن برای ساخت راحت‌تر اپلیکیشن‌ها در بسترهای خاص استفاده می‌کنند.

کیت توسعه نرم‌افزار (SDK)  و کاربرد های آن
کیت توسعه نرم‌افزار (SDK) 

همان‌طور‌که گفتیم، کیت توسعه‌ نرم‌افزار (SDK) بسته‌ای است که از کدها، کتابخانه‌ها، راهنما‌ها و ابزارهایی تشکیل شده است که برنامه‌نویسان برای توسعه نرم‌افزار از آن استفاده می‌کنند. این بسته‌ها را شرکت‌های نرم‌افزاری به‌طورکامل و بدون محدودیت در‌اختیار برنامه‌نویسان می‌گذارند تا بتوانند با خیال راحت و به‌صورت استاندارد روی نرم‌افزارهای مدنظرشان کار کنند.

امروزه، تقریباً تمام شرکت‌های بزرگ و معروف دنیا مانند اپل و سامسونگ کیت توسعه نرم‌افزار را به برنامه‌نویسان خود می‌دهند تا برنامه‌هایشان را توسعه دهند. این کیت‌های توسعه نرم‌افزار منحصر‌به‌فردند. درواقع، هر SDK برای زبان برنامه‌نویسی و سیستم‌عامل خاصی طراحی و تولید شده است.

برای مثال، اگر به‌دنبال توسعه نرم‌افزار اندرویدی باشید، نمی‌توانید از کیت توسعه‌ی مخصوص iOS استفاده کنید.کیت‌های توسعه نرم‌افزار کار را برای توسعه و طراحی نرم‌افزارها راحت‌تر می‌کنند و با دراختیار قرار‌دادن تمام ابزارهای موردنیاز برای توسعه، مشکلات پیش رو را تا حد زیادی کاهش می‌دهند.

کیت توسعه نرم‌افزار شامل چه منابعی می‌شود؟

هر کیت توسعه نرم‌افزار ممکن است شامل برخی یا همه منابع زیر باشد:

به شناسایی خطاها در کدنویسی کمک می‌کند.

  • نمونه کد:

مثالی ملموس از برنامه یا صفحه‌ای از وب ارائه می‌دهد.

  • کامپایلر:

کار ترجمه زبان برنامه‌نویسی را به زبان مدنظرتان انجام می‌دهد.

  • مستندات:

دستورالعمل‌هایی را برای نحوه استفاده دراختیار توسعه‌دهندگان قرار می‌دهد.

منابعی از کد ارائه می‌کند تا برنامه‌نویسان بتوانند مکرراً از آن استفاده کنند.

  • ابزارهای تست و تجزیه‌و‌تحلیل:

وظیفه آن ارائه بینشی از نحوه عملکرد برنامه یا محصول در محیط‌های آزمایش و تولید است.

انواع SDK و کاربردهای آن

کیت‌های توسعه نرم‌افزار (Software Development Kit) انواع و کاربردهای مختلفی دارند که درادامه، آن‌ها را معرفی می‌کنیم.

SDK .1 سیستم‌عامل تلفن‌‌همراه

همان‌طورکه از نام این کیت مشخص است، SDK سیستم‌عامل تلفن‌همراه برای توسعه نرم‌افزارهای مخصوص گوشی‌های موبایل طراحی شده است. اگر برنامه‌نویسی قصد داشته باشد که نرم‌افزار iOS یا اندرویدی طراحی کند، باید از این کیت توسعه نرم‌افزار موبایل استفاده کند.

SDK .2 برای سرویس‌های مبتنی‌بر IOT

اگر تاکنون تصور می‌کردید که SDK فقط برای اپلیکیشن‌ موبایل و وب طراحی شده است، سخت در اشتباه بوده‌اید؛ چراکه کیت توسعه در‌کنار سخت‌افزار هم نوع دیگری از آن است. ممکن است فردی که پنل فیزیکی به شما می‎‌فروشد، در‌کنار آن پنل SDK مخصوصش را هم دراختیارتان قرار دهد تا برنامه‌نویس برنامه‌ریزی آن پنل را مطابق با نیازتان انجام دهد.

SDK .3 نرم‌افزار متن‌باز

SDK نرم‌افزار متن‌باز کیت‌هایی هستند که برای استفاده از آن‌ها به پرداخت هزینه نیازی نیست. شرکت‌های نرم‌افزاری با ارائه این کیت به برنامه‌نویسان، از آنان می‌خواهند که نرم‌افزارها را به‌دلخواه شرکت و براساس نیاز تغییر دهند. توجه کنید همان‌قدر که توسعه با استفاده از این روش مفید است، به همان اندازه خطرهایی هم برای امنیت نرم‌افزارها به‌وجود می‌آورد.

4. کیت زبان برنامه‌نویسی برای نرم‌افزارهای تحت‌وب

برنامه‌نویسان برای توسعه‌دادن نرم‌افزارهای تحت‌وب از زبان برنامه‌نویسی مدنظرشان استفاده می‌کنند. برنامه‌نویسان برای انجام این کار به کیت‌هایی نیاز دارند که این امکان را به آنان بدهد. SDK زبان برنامه‌نویسی برای نرم‌افزارهای تحت‌وب به برنامه‌نویسان کمک می‌کند تا با استفاده از زبان برنامه‌نویسی مدنظر مانند جاوااسکریپت و PHP و پایتون برنامه‌های تحت‌وب را توسعه دهند.

5. کیت‌های توسعه اختصاصی

کیت‌های توسعه اختصاصی بسیار ایمن هستند و برنامه‌نویسان و توسعه‌دهندگان برای دسترسی به آن‌ها باید مجوز بگیرند. شایان ذکر است که شما به‌عنوان برنامه‌نویس به‌هیچ‌عنوان نمی‌توانید روی منابع اصلی تغییراتی ایجاد کنید. استفاده از این SDK‌ها قوانین و محدودیت‌های خاص و بیشتری درمقایسه‌با دیگر کیت‌ها دارد.

بررسی مزایای استفاده از SDK

اگر شما هم اپلیکیشنی دارید، باید بدانید که داشتن SDK برای اپلیکیشن شما مزایای زیادی دارد. درادامه، مزایای مهم‌ داشتن کیت توسعه نرم‌افزار را بیان می‌کنیم.

1. توسعه سریع‌تر و دقیق‌تر و کارآمدتر

زمان برای تمام افراد به‌ویژه برنامه‌نویسان بسیار اهمیت دارد. طبیعی است که هیچ برنامه‌نویسی وقت لازم برای نوشتن صفر تا صد کدهای نرم‌افزاری را نداشته باشد. در چنینی شرایطی است که کیت‌ توسعه ‌نرم‌افزار کاربرد بیشتری پیدا می‎کند و برنامه‌نویسان با داشتن SDK راحت‌تر اپلیکیشن مدنظرشان را توسعه می‌دهند.

افزون‌براین، انجام کارهای پایه‌ای برای اکثر برنامه‌نویسان باتجربه و ماهر خسته‌کننده شده است و استفاده از این کیت‌ها آنان را از انجام کارهای سطحی بی‌نیاز می‌کند. همین مسئله به حفظ انرژی و افزایش دقت و کارایی برنامه‌نویسان کمک زیادی می‌کند و باعث می‌شود که آن‌ها بیشتر تمرکزشان را روی کارهای مهم‌تر و حساس‌تر بگذارند.

2. صرفه‌جویی در هزینه‌ها

برنامه‌نویسان باتجربه برای انجام کارهای سطحی که ازقبل SDK آن‌ها را انجام می‌دهد، هزینه دریافت می‌کنند؛ در‌حالی‌که شما می‌توانید با استفاده از کیت توسعه نرم‌افزار، انجام چنین کارهایی را به SDK بسپارید و هزینه اضافه‌ای پرداخت نکنید.

3. دسترسی بیشتر

اگر محصول کاربردی و ارزشمندی تولیده کرده‌اید و SDK آن شرایط همکاری گسترده با سیستم‌عامل‌ها و زبان‌های برنامه‌نویسی مختلف را دارد، احتمال دیده‌‌شدن شما بیشتر است. با داشتن این کیت اکثر ابزارها به‌سراغتان می‌آیند و با شما ادغام می‌شوند. در این شرایط، احتمال دیده‌شدنتان تا چندین برابر افزایش پیدا می‌کند و می‌توانید درآمد بیشتری کسب کنید.

4. کنترل بیشتر

با داشتن کیت توسعه نرم افزار می‌توانید رابط کاربری اپلیکیشن خود را به‌طورکامل کنترل کنید. این کار ریزش کاربران را تا حد زیادی کاهش می‌دهد. علاوه‌براین، با استفاده از این کیت‌ها مطمئن می‌شوید که توسعه‌‌دهندگان دیگر اپلیکیشن‌ها محصولاتتان را با خطری مواجه نمی‌کنند. توجه کنید که مزایای داشتن کیت توسعه فقط به همین‌ها محدود نمی‌شود و مزایای دیگری نیز دارد و در این مقاله، فقط برخی از مزایای مهم آن را معرفی کردیم.

بررسی ویژگی‌های SDK مناسب

SDK که طراحی می‌کنید‌، فقط تیمتان از آن استفاده نمی‌کند و افراد دیگر هم ممکن است از آن بهره ببرند؛ به‌همین‌دلیل، باید با ویژگی‌های SDK مناسب و کارآمد آشنا باشید. توجه کنید که دیگران باید از SDK طراحی‌شده شما راحت و بدون دردسر استفاده کنند. پیچیدگی کیت طراحی‌شده نه‌تنها مطلوب نیست؛ بلکه از کارآمدی آن نیز می‌کاهد.

همچنین بعد از طراحی کیت‌ها، باید توضیحات مفیدی درباره نحوه کار با کدها به استفاده‌کنندگان بدهید. SDK مناسب به‌هیچ‌عنوان به CPU و باتری آسیبی نمی‌زند. نکته دیگر اینکه کیت توسعه نرم‌افزار کارآمد باید قابلیت تطبیق‌پذیری با دیگر کیت‌ها را داشته باشد. برای مثال، استفاده از SDK 1 با SDK 2 هیچ منافاتی نداشته باشد و مشکلی ایجاد نکند.

تفاوت SDK و API در چیست؟

هم SDK و هم API برای آسان‌تر و البته کوتاه‌تر کردن چرخه توسعه برنامه‌ها طراحی‌ شده‌‏اند؛ اما این مسئله باعث نمی‌شود که تفاوتی میان SDK و API وجود نداشته باشد و آن‌ها را شبیه به یکدیگر بدانیم. همان‌طورکه گفتیم، SDK بسته‌ای است که تمام ابزارهای موردنیاز برنامه‌نویسان و توسعه‌دهندگان برای نوشتن برنامه‌های کاربردی را شامل می‌شود.

توجه کنید که هر کیت معمولاً حداقل یک API دارد که برنامه‌نویسان از آن استفاده می‌کنند.درمقابل، API درواقع رابطی است که ارتباط برنامه‌های مختلف را با یکدیگر برقرار می‌کند و امکان همکاری را میان آن‌ها به‌وجود می‌آورد. توسعه‌دهندگان نیز برای به‌دست‌آوردن اطلاعات از پلتفرمی خاص، از API در برنامه‌های خود استفاده می‌کنند.

از API نمی‌توان برای ایجاد و ساخت برنامه جدید استفاده کرد؛ اما با استفاده از آن می‌توان عملکرد برنامه‌های در حال طراحی یا طراحی‌شده را بهبود بخشید. در‌ادامه، برای درک بهتر تفاوت SDK و API‌، سعی می‌کنیم به‌طورخلاقه SDK‌ها و API‌های فیس‌بوک را مقایسه کنیم.

SDK چه کاربردهایی دارد؟

کیت‌های توسعه نرم‌افزار‌ها در توسعه اپلیکیشن‌های موبایل مؤثرند. این کیت‌های توسعه کاربردهای بسیاری دارند که در‌ادامه، به برخی از آن‌ها اشاره می‌کنیم. از کیت‌های مخصوص زبان‌های برنامه‌نویسی مانند JSON و Java Developer Kit (JDK) برای توسعه‌ ساده و استاندارد برنامه‌ها در آن زبان‌ها استفاده می‌شود.

تحلیل SDK از گوگل و... باعث می‌شود که اطلاعاتی درباره رفتارها و اقدام‌های کاربران به‌دست بیاورید. این اطلاعات در توسعه و پیشرفت برنامه‌ها به توسعه‌دهندگان کمک ویژه‌ای می‌کند. کیت‌های کسب درآمد مانند گوگل و فیس‌بوک این امکان را به توسعه‌دهندگان می‌دهند که فرایند تبلیغاتشان را در برنامه‌های موجود با هدف درآمدزایی انجام دهند.

و در اخر...

اگر شما هم Mobile Marketer هستید و اپلیکیشنی دارید، حتماً از تیم توسعه خود درخواست کنید که برای اپلیکیشن مدنظرتان کیت توسعه نرم‌افزار طراحی کنند. داشتن SDK و استفاده از آن به دیده‌شدن کسب‌و‌کار و برند شما کمک بسیار زیادی می‌کند و همین امر موجب افزایش درآمدتان خواهد شد.

کیت توسعه نرم‌افزار (SDK) 


برای مشاهده مقالات بیشتر در مورد سئو سایت و طراحی سایت به صفحه مقالات مراجعه نمایید.

  • بازدید: 183
  • پیام: 0

نظر دهید

ایمیل شما منتشر نخواهد شد *

4