CAPTCHA و انواع آن

CAPTCHA و انواع آن
  • طراحی سایت اصفهان سایت-سئوی سایت در اصفهان-خدمات سئو در اصفهان
  • 1401/04/14

CAPTCHA و انواع آن

CAPTCHA و انواع آن

کپچا (CAPTCHA) چیست؟

وب سایت‌ها برای جلوگیری از ورود ربات‌ها و اختلال در روند انجام کار خود از آزمونی تحت عنوان کپچا استفاده می‌کنند. کپچاها تست‌هایی هستند که انسان به راحتی به آن‌ها پاسخ داده اما ربات‌ها در پاسخ دادن به آن‌ها دچار مشکل می‌شوند. در ادامه به تعریف کپچا چیست پرداخته و نکات مهمی در مورد آن بیان می‌کنیم.

CAPTCHA 

کپچا مخفف Completely Automated Public Turing test to tell Computers and Humans Apart به معنی تست تورینگ عمومی خودکار برای تشخیص انسان‌ها و رایانه‌ها است. کپچا نوعی اقدام امنیتی است که به عنوان تست احراز هویت شناخته می‌شود. کاربران معمولا در اینترنت با تست‌های CAPTCHA و reCAPTCHA مواجه می‌شوند که یکی از راه‌های مدیریت فعالیت ربات‌ها هستند.

در این روش تست ساده‌ای انجام می‌شود که با پاسخ دادن به آن ثابت می‌کنید یک انسان هستید که قصد ورود به حساب خود را دارید و از نفوذ هرگونه رایانه به حساب شما جلوگیری می‌کند. یک تست CAPTCHA از دو بخش ساده تشکیل شده است: دنباله ای از حروف و یا اعدادی که به صورت تصادفی تولید می‌شوند و به صورت یک تصویر تحریف شده ظاهر می‌شوند.در کنار آن‌ها یک جعبه متن وجود دارد. برای قبولی در آزمون و اثبات هویت انسانی خود، به سادگی باید کاراکترهایی را که در تصویر می‌بینید در جعبه متن تایپ کنید.

ریکپچا چیست؟

reCAPTCHA یک سرویس رایگان است که گوگل به عنوان جایگزینی برای کپچاهای سنتی ارائه می‌دهد. فناوری ریکپچا توسط محققان دانشگاه کارنگی ملون توسعه داده شد و سپس در سال ۲۰۰۹ توسط گوگل خریداری شد.ریکپچا پیشرفته‌تر از تست‌های کپچا معمولی است. این نوع تست نیز مانند کپچا، از کاربران می‌خواهد که تصاویر متنی را وارد کنند که رایانه‌ها در رمزگشایی آن‌ها مشکل دارند.

اما برخلاف کپچاهای معمولی، reCAPTCHA متن را از تصاویر دنیای واقعی تهیه می‌کند. به عنوان مثال تصاویر آدرس‌های خیابان، متنی از کتاب‌های چاپ شده، متن از روزنامه‌های قدیمی، و غیره.با گذشت زمان، گوگل عملکرد تست‌های ریکپچا را گسترش داده تا دیگر مجبور نباشند به سبک قدیمی شناسایی متن تار یا تحریف شده تکیه کنند.

گوگل با گذشت زمان چند نوع گوناگون از reCHAPTCHA را توسعه داد تا به‌مرور وابستگی به شناسایی حروف و اعداد از بین برود. چرا که کامپیوترها روز‌به‌روز پیشرفته‌تر می‌شوند و امکان توسعه‌ی توانایی برای شناسایی حروف و اعداد از میان تصاویر در آن‌ها وجود دارد. اکنون reCHAPTCHA در سه‌نوع در وب‌سایت‌ها استفاده می‌شود:

  • تشخیص تصویر
  • کادر انتخاب (Checkbox)
  • ارزیابی رفتار کاربر عمومی (که نیازی به تعامل با کاربر ندارد)

کپچا کاربردهای زیادی در جهت افزایش امنیت دارد که در ادامه به مهمترین آنها اشاره خواهیم کرد:

  • جلوگیری از نظرات اسپم در سایت و وبلاگ

اکثر صاحبان وبلاگ یا سایت ها با نرم افزارهای اتوماتیک آنلاین که اقدام به انتشار نظرات اسپم میکنند آشنایی دارند که معمولا به هدف افزایش رنک و بهبود سئو سایت اسپمر بکار میرود. با استفاده از کپچا تنها انسان ها قادر به انتشار نظر در بخش وبلاگ سایت شما خواهند بود و به این ترتیب نیاز به عضویت در سایت یا وبلاگ شما برای جلوگیری از نظرات اسپم نیست.

  • نقش کپچا در بخش عضویت سایت

سایت های زیادی در دنیا خدمات رایگان ارائه میدهند که نیازمند عضویت و ساخت اکانت از طرف افراد هستند. مهمترین آنها سیستم های ایمیل یاهو و گوگل هستند. تا چند سال پیش و قبل از بکارگیری کپچا بزرگترین مشکل آنها ساخت تعداد زیادی اکانت توسط روبات های اینترنتی بود که میتوانستند در چند دقیقه صدها ایمیل بسازند. استفاده از سیستم کپچا این امکان را فراهم کرد که تنها انسان ها قادر به تکمیل فرم و ثبت نام نهایی باشند و امروزه به یک ضرورت در سیستم های رایگان تبدیل شده است.

  • کپچا برای نظرسنجی آنلاین

در نوامبر 1999 یک نظر سنجی آنلاین در سایت Slashdot.org برای تعیین بهترین دانشگاه در زمینه علوم کامپیوتر و برنامه نویسی برگزار شد. با توجه به نبودن سیستمی مشابه کپچا در آن زمان با تشخیص و ثبت IP نظردهندگان از تکراری بودن افراد جلوگیری میکردند. با این وجود این سیستم قدرت کپچا را نداشته و دانشجویان دانشگاه Carneige Mellon برنامه ای برای ثبت نظر اتوماتیک ساخته و اجرا کردند، روز بعد این دانشگاه با اختلاف زیادی در رتبه اول ایستاد.

بلافاصله دانشجویان دانشگاه MIT نیز برنامه مشابهی را راه اندازی کردند و این نظرسنجی در نهایت به جنگ روبات های اینترنتی تبدیل شد. در پایان رای گیری دانشگاه MIT با 21156 رای رتبه نخست را بدست آورد و Carneige Mellon با 21032 رای در رتبه دوم ایستاد، در حالیکه سایر دانشگاه ها هرکدام کمتر از 1000 رای داشتند. امروزه برگزاری نظرسنجی عمومی در اینترنت بدون استفاده از کپچا کاری بیهوده و اشتباه است.

  • جلوگیری از هک پسورد

در گذشته و قبل از همه گیر شدن سیستم کپچا، یکی از روش های رایج برای هک کردن اکانت کاربران و دسترسی به اطلاعات ، آزمون و خطای کلمات عبور مختلف بوده است. در این روش هزاران کلمه از روی فرهنگ لغات برای یک نام کاربری مشخص امتحان میشد. امروزه با چند تلاش اشتباه در سیستم های ایمیل مانند یاهو یک کپچا به کاربر نشان داده میشود تا از این روش هک بخوبی جلوگیری شود.

موارد استفاده کپچا کدامند؟

حال که با تعریف کپچا آشنا شدیم باید ببینیم کاربرد چیست؟ چنین تست‌هایی در فرم‌های ورود، فرم‌های ثبت نام حساب، نظرسنجی‌های آنلاین و صفحات پرداخت تجارت الکترونیک بسیار رایج هستند.در اکثر سایت‌ها، بخش هایی وجود دارد که به شما امکان ثبت نام، پر کردن فرم تماس یا وارد کردن نظرات را می‌دهد. هر یک از این صفحات به کاربران اجازه می‌دهد تا با سایت تعامل داشته باشند،

اما هیچ تضمینی وجود ندارد که یک ربات این کار را انجام ندهد. رایج‌ترین موردی که در آن داشتن کد CAPTCHA مفید است، درست زمانی است که می‌خواهید از ارسال نظرات اسپم توسط ربات‌ها جلوگیری کنید.با استفاده از این تست‌ها می‌توان از ثبت نظرات بیهوده در سایت جلوگیری کرد و تنها نظرات واقعی افراد در سایت ثبت می‌شوند. گاهی اوقات فرم‌های آنلاینی در وب سایت‌ها قرار می‌گیرند که برای جلوگیری از کلیک‌های بیهوده و پر شدن توسط ربات‌ها از کپچا استفاده می‌شود.

معایب استفاده از کپچا

اگر از کپچا به صورت درست استفاده نشود و کاربران احساس راحتی نداشته باشند می تواند باعث خروج کاربران از سایت شود و ارتباط شما و کاربران کم رنگ می شود . مثلاً به تصویر زیر نگاه کنید تشحیص عبارت برای کاربران خیلی وقت گیر و سخت است و همین باعث خروج کاربران از سایت شما می شود .

کپچا چگونه کار می‌کند؟

کپچاهای کلاسیک که امروزه در برخی از وب سایت‌ها مورد استفاده قرار می‌گیرند، شامل درخواست از کاربران برای شناسایی حروف است. حروف تحریف شده به طوری که برای ربات‌ها قابل تشخیص نیستند، در سایت قرار داده شده‌اند.برای قبولی در آزمون، کاربران باید متن تحریف شده را تفسیر کنند، حروف صحیح را در فیلد فرم تایپ کرده و فرم را ارسال کنند.

اگر حروف مطابقت نداشته باشند، از کاربران خواسته می‌شود دوباره امتحان کنند.ایده این آزمون این است که یک برنامه کامپیوتری مانند یک ربات قادر به تفسیر حروف تحریف شده نیست، در حالی که انسانی که به دیدن و تفسیر حروف در انواع زمینه‌ها – فونت‌های مختلف، دستخط‌های مختلف و غیره – عادت دارد معمولاً این کار را به راحتی انجام داده و آن‌ها را تشخیص می‌دهد.

بهترین کاری که بسیاری از ربات‌ها می‌توانند انجام دهند این است که به صورت تصادفی حروف را وارد کنند که از نظر آماری احتمال موفقیت آن‌ها در این آزمون بعید است. بنابراین، ربات‌ها در آزمون مردود می‌شوند و از تعامل با وب‌سایت یا برنامه مسدود می‌شوند، در حالی که انسان‌ها می‌توانند به راحتی از آن استفاده کنند.ربات‌های پیشرفته می‌توانند از یادگیری ماشینی برای شناسایی این حروف تحریف شده استفاده کنند، بنابراین این نوع تست‌های CAPTCHA با تست‌های پیچیده‌تری جایگزین می‌شوند.

معرفی نقاط ضعف CAPTCHA و reCHAPTCHA

استفاده از کپچا و ریکپچا مزایای مختلفی را برای وب‌سایت‌ها به همراه دارد. اما در کنار تمام موارد گفته شده هنوز هم نقاظ ضعف زیادی برای آن‌ها وجود دارد.کپچاها در بسیاری از موارد درست عمل نمی‌کنند و ربات‌ها آن‌ها را حل کرده و به سایت وارد می‌شوند. البته افراد فعال در این حوزه همچنان به دنبال یافتن روش‌هایی برای تقویت کپچاها هستند.

به همین دلیل نمی‌توان با اطمینان کامل از آن‌ها استفاده نمود و در برخی از مواقع سودمند نخواهند بود.برخی از افراد استفاده از کپچاها را تبعیض آمیز می‌دانند، زیرا افرادی که دچار اختلال در بینایی یا شنوایی باشند در بسیاری از اوقات نمی‌توانند به سایت‌های موردنیاز دسترسی داشته باشند.

معرفی انواع کپچا

کپچاها انواع مختلفی دارند و هر وب سایت می‌تواند از آن‌ها برای تست انسان یا ربات بودن استفاده کند. رایج‌ترین انواع کپچای مورد استفاده در ادامه معرفی شده‌اند.

  • مسائل ریاضی

مسائل ریاضی CAPTCHA دارای سؤالات ریاضی سطح ابتدایی مانند حل ۱+۳ یا حل ۱+۹ است. بر اساس دقت پاسخ کاربر، دسترسی به سایت مجاز یا رد خواهد شد. این روش یکی از محبوب‌ترین مکانیسم‌های کپچا است، زیرا ربات‌ها نمی‌توانند سؤالات مربوط به منطق انسانی را حل کنند. این نوع کپچا معمولا در سایت‌های وردپرس یا HTML پیاده سازی می‌شود.

  • تایپ حروف و اعداد

یکی دیگر از انواع کپچا که بسیار رایج و پراستفاده است، تایپ حروف است. در این روش تعدادی حروف نمایش داده شده و شما باید به درستی آن‌ها را در کادر مربوطه وارد کنید. گاهی اوقات حروف با اعداد نیز ترکیب شده یا اعداد به تنهایی نمایش داده می‌شوند. برای افرادی که مشکل بینایی دارند، از بیان صوتی نیز استفاده می‌شود.

  • نمایش تصاویر و پیدا کردن پاسخ سوال

در نوع دیگری از کپچاها که بسیار پیشرفته‌تر محسوب می‌شوند، تصویری نمایش داده شده و از فرد می‌خواهد المان خاصی را در تصویر مشخص کند. به عنوان مثال چراغ‌های راهنمایی را مشخص کنید، خطوط عابر پیاده را علامت بزنید و سوالاتی از این قبیل که ربات‌ها قادر به پاسخ دادن آن‌ها نیستند.

  • علامت زدن چک باکس

یکی از تست‌هایی که از نظر کاربر بسیار ساده است این است که از کاربر می‌خواهد باکس مشخص شده را علامت بزند. در این تست حرکت مکان‌نما کاربر در حین نزدیک شدن به چک باکس در نظر گرفته می‌شود. حتی مستقیم‌ترین حرکت‌های انسان دارای مقداری تصادفی در سطح میکروسکوپی است. حرکات ناخودآگاه کوچکی که ربات‌ها نمی‌توانند به راحتی آن‌ها را تقلید کنند.

و در آخر...

تمام وب سایت‌ها برای افزایش امنیت و جلوگیری از هرزنامه‌ها از روش‌های مختلفی ازجمله کپچاها استفاده می‌کنند. اما کپچا چیست و چه کاربردی دارد؟ کپچاها تست‌های کاملا خودکاری هستند که انسان‌ها به راحتی آن‌ها را پاسخ داده اما ربات‌ها نمی‌توانند از آن‌ها عبور کنند. در این مقاله به توضیح کاملی در زمینه کپچا، انواع آن و مهم‌ترین کاربردهای آن پرداخته شد.

ریکپچا چیست؟


برای مشاهده مقالات بیشتر در مورد سئو سایت و طراحی سایت به صفحه مقالات مراجعه نمایید.

  • بازدید: 187
  • پیام: 1

نظر دهید

ایمیل شما منتشر نخواهد شد *

1