نیچ مارکتینگ و مزایای آن

نیچ مارکتینگ و مزایای آن
  • طراحی سایت اصفهان سایت-سئوی سایت در اصفهان-خدمات سئو در اصفهان
  • 1401/04/30

نیچ مارکتینگ و مزایای آن

یکی از روش‌های بازاریابی نیچ مارکتنیگ است که به آن بازاریابی گوشه‌ای نیز گفته می‌شود. در این روش به جای تولید انواع مختلفی از محصولات و هدف قرار دادن جامعه بسیار بزرگ، تنها به تولید و فروش محصولات خاص برای افراد خاصی در جامعه اقدام می‌شود. این روش می‌تواند مزایای زیادی را برای شرکت‌ها به همراه داشته باشد. در این مقاله درباره نیچ مارکتینگ چیست و جزئیات آن صحبت می‌کنیم.

نیچ مارکتینگ و مزایای آن

نیچ مارکتینگ

نیچ مارکتینگ نوعی طرح و برنامه برای بازاریابی هدفمند است که تمرکز خود را بر روی بخشی مشخص و تخصصی از بازار قرار داده است و به مصرف‌کنندگان این حوزه، کالا و خدمات ارائه می‌دهد. به عبارت دیگر، به جای پوشش دادن حوزه‌های مختلف کالا و خدمات، نیچ مارکتینگ به گروه کوچک‌تری محدود شده است.

تمرکز نیچ مارکتینگ بر روی بخش مشخصی از بازار معطوف شده است. برای موفقیت در این حوزه باید سه مورد زیر را در نظر داشته باشید.

  • تعیین بهترین حوزه تخصصی (نیچ)
  • درک نیازهای مشتریان در این حوزه
  • فراهم کردن نیازهای مشتریان

به عبارت دیگر در این روش سعی بر این است که به شکل مشخصی، محدوده مشتریان بالقوه را مشخص کنیم. به طور معمول این حوزه‌های تخصصی همواره زیرمجموعه‌ای از یک بخش بزرگ‌تر هستند. برای درک بهتر این موضوع در ادامه مثالی را مطرح می‌کنیم.

بازار بسیار بزرگ مرتبط با «کاهش وزن» را در نظر بگیرید. این بازار همواره مورد توجه بوده است و به همین دلیل، دستیابی به آن به سادگی امکان‌پذیر نیست. اما همین بازار، زیرشاخه‌های تخصصی دارد که در فهرست زیر به آن‌ها اشاره شده است.

  • کاهش وزن برای مردان
  • کاهش وزن برای زنان
  • رژیم «پالئو» (Paleo)
  • رژیم «کتو» (Keto)
  • کاهش چاقی شکمی

هریک از زیرشاخه‌های بالا، فضای بسیار زیادی برای مانور دارند. یکی از اشتباهاتی که نیچ مارکترهای تازه‌کار مرتکب می‌شوند این است که به دنبال بازارهای بزرگی همچون «کاهش وزن» می‌روند چراکه گمان می‌کنند تقاضای بسیار زیاد این بازار، آن‌ها را موفق خواهد کرد.

مشکلی که در این رابطه وجود دارد این است که افرادی که واژه «کاهش وزن» را در اینترنت جستجو می‌کنند به دنبال کسب اطلاعاتی رایگان هستند و قرار نیست خریدی انجام دهند.از طرف دیگر، اگر بر کلمات کلیدی دیگری همچون «رژیم کتو» تمرکز کنید، کلمات کلیدی دیگری پیدا می‌شوند تا با روش‌های تحقیق کلمه کلیدی، بر آن موضوعات نیز تمرکز کنید.

استراتژی نیچ مارکتینگ چیست؟

استراتژی نیچ مارکتینگ برای جذب بخش ویژه‌ای از مشتریان طراحی شده است. توجه این استراژی بر بخش‌های محدودتری از خدمات کسب‌وکارها معطوف شده است. به بیان ساده، استراتژی نیچ مارکتینگ بر موضوعاتی جزئی تمرکز دارد که به طور معمول مشتریان خاصی به دنبال آن هستند. این استراتژی توجه خود را به موضوعات، کالاها و خدمات کلی جلب نمی‌کند.

مزایای نیچ مارکتینگ کدامند؟

این نوع بازاریابی به شرکت‌ها اجازه می‌دهد تا نیازهای خاص مخاطبان خود را درک و مستقیماً با آن‌ها صحبت کنند. از آنجایی که نیچ مارکتینگ تماماً به ایجاد ارتباطات مناسب می‌پردازد، بسیاری از کانال‌های رسانه‌های اجتماعی گزینه‌های هدف‌یابی خود را به‌طور خاص برای بازارهای خاص بهبود داده‌اند. مهم‌ترین مزیت‌هایی که این نوع بازاریابی برای شرکت‌ها به همراه دارد به صورت زیر هستند:

  • ایجاد وفاداری بیشتر به برند

تعداد افراد کمتر در میان مخاطبان خاص به معنای شانس بیشتری برای ایجاد روابط صمیمی و ارزشمند با مشتریان است. بسیاری از مشتریان خاص به خریداران دائمی برند شما تبدیل می‌شوند.

  • با برندهای کمتری رقابت کنید

هرچه کسب‌وکار شما تخصصی‌تر باشد، رقبای کمتری داشته و افراد کمتری به دنبال انجام همان فعالیت هستند. یک نیچ راهی برای متمایز کردن خود در بازار است.

  • هزینه بازاریابی بهتر

با ابزارهایی برای مدیریت رسانه‌های اجتماعی و گزینه‌های هدف گذاری دقیق، به سرعت با مخاطبان خود آشنا می‌شوید. به این صورت می‌توانید از بودجه خود هرچند محدود در مکان‌های کاملا مناسب استفاده کنید.

  • سرمایه گذاری کمتر

در این نوع بازاریابی تجارت شما به سرمایه کمتری نیاز دارند. زیرا کالاهای تولید شده محدود هستند و برای بازار کوچک‌تری نیز تولید می‌شوند. به عنوان مثال لازم نیست کاتالوگ محصولات خود را برای هزازان نفر در یک شهر خاص ارسال کنید، با شناخت مشتریان خاص خود تنها تعداد کمتری کاتالوگ برای آن‌ها ارسال می‌کنید.

معایب نیچ مارکتینگ

این روش در کنار تمام مزایای گفته شده دارای چندین عیب است. معمولا شرکت‌های بسیار بزرگ به دنبال پیدا کردن بازارهای موفق هستند، به همین دلیل ممکن است با یافتن این بازارها کار برای شما به عنوان یک شرکت کوچک‌تر سخت شود و رقابت دشواری به وجود بیاید.

به همین دلیل اگر شرکتی کوچک بوده و به دنبال راه‌هایی برای رشد و پیشرفت است نباید از این نوع بازاریابی استفاده کند. هرچه بازار کوچک‌تر باشد، حاشیه سود کمتری نیز حاصل می‌شود. همچنین رشد کمتری نیز حاصل می‌شود زیرا مشتریان کمتری نیز در این بازار وجود دارند.

شاید بتوان مهم‌ترین عیب این نوع بازاریابی را تمرکز بر بازارهای خاص و ویژه دانست. به این صورت تجارت شما بیش از اندازه به یک بازار وابسته می‌شود و در صورت نیاز به رشد و تغییر این کار به راحتی انجام نشده، همچنین در مقابل تغییرات بازار آسیب پذیر است.

مراحل نیچ مارکتینگ چیست؟

در نیچ مارکتینگ لازم است مواردی مانند: تبلیغ محصولات، بسته‌بندی، نحوه عرضه و… را طبق سلایق و نیازهای جامعه هدف در نظر بگیرید. به‌عنوان مثال، اگر در زمینه تولید پوشاک فعالیت می‌کنید، با یک بازار بزرگ همراه با طیف گسترده‌ای از سلایق و سنین متفاوت روبه‌رو خواهید بود.

اما اگر جامعه هدف خود را تولید پوشاک برای کودکان زیر 5 سال در نظر بگیرید، بهتر و دقیق‌تر می‌توانید سمت و سوی عرضه محصولات خود را مشخص کنید. در این صورت، نوع تبلیغات، طرح، رنگ و بسته‌بندی محصولات شما در راستای علایق و رضایت کودکان خواهد بود.

بنابراین در پاسخ به سوال مراحل نیچ مارکتینگ چیست؟ می‌توان مراحل زیر را معرفی و بیان کرد.

  • پیدا کردن و انتخاب بخشی از بازار که نیاز خاص و برآورده نشده‌ای دارد
  • تحقیق در مورد مشتریان
  • برنامه‌ریزی اصولی برای دسترسی به هدف
  • اطمینان از امکان‌پذیری ایده مورد نظر در نیچ مارکت
  • طراحی محصولات و خدمات بر اساس سلایق و نیازهای مخاطبان
  • انتخاب درست و هوشمندانه پلتفرم تبلیغاتی
  • اجرا
  • رصد مداوم بازار جهت اطمینان از امکان ادامه استراتژی‌ها و همچنین شناسایی فرصت‌ها و تهدیدات

روش‌های انتخاب نیچ مارکتینگ چیست؟

همان‌طور که بیان شد، هدف نهایی نیچ مارکتینگ، فروش محصول به یک بازار هدف خاص و کاهش رقابت با رقبای بزرگ است. برای رسیدن به این اهداف، راهکارهای مختلفی وجود دارد، که آن‌ها را تحت عنوان انواع نیچ مارکتینگ چیست، بیان می‌کنیم.

و در آخر...

نیچ مارکتینگ از جمله روش‌های بازاریابی بسیار مفید است که می‌تواند برای برخی از کسب‌وکارهای خاص مورد استفاده قرار بگیرد. استفاده از این روش باعث می‌شود شرکت‌ها و کسب‌وکارها با سرمایه کمتر و جامعه هدف کوچک‌تر به سود مناسبی دست یابند.

نیچ مارکتینگ و مزایای آن


برای مشاهده مقالات بیشتر در مورد سئو سایت و طراحی سایت به صفحه مقالات مراجعه نمایید.

  • بازدید: 199
  • پیام: 1

نظر دهید

ایمیل شما منتشر نخواهد شد *

0