فانوس دریایی گوگل چه نقشی در بهینه سازی سایت دارد

فانوس دریایی گوگل چه نقشی در بهینه سازی سایت دارد
  • طراحی سایت اصفهان سایت-سئوی سایت در اصفهان-خدمات سئو در اصفهان
  • 1401/01/15

فانوس دریایی گوگل چه نقشی در بهینه سازی سایت دارد

موتور جستجوی گوگل برای بررسی و آنالیز سایت ها ، طیف وسیعی از ابزارها را در اختیار شما قرار می‌دهد. Google Ads، Merchant Center و Google Lighthouse نمونه‌هایی از این ابزارها هستند امروز می‌خواهیم راجع به Google Lighthouse یا فانوس دریایی گوگل صحبت کنیم و به شما بگوییم Lighthouse چیست و چه کاری می‌توانید با آن انجام دهید.

فانوس دریایی گوگل ، یک ابزار کد باز و خودکار برای اندازه‌گیری کیفیت صفحات سایت است. Google Lighthouse با بررسی فاکتورهایی مانند قابلیت دسترسی، عملکرد و میزان بهینه بودن صفحات، شرایط لازم برای بهبود وب سایت شما را فراهم می‌کند.به بیان دیگر، فانوس دریایی یک اپلیکیشن است که برای وب سایت شما تعدادی audit (بازرسی) انجام می‌دهد.

این بازرسی‌ها اطلاعات یک اپلیکیشن وب یا صفحه وب سایت را آنالیز می‌کند و سپس در مورد اینکه عملکرد یک اپلیکیشن یا یک صفحه وب تا چه اندازه خوب بوده، گزارشی ارائه می‌دهد.از آنجا که یکی از مهم‌ترین فاکتورهای رتبه بندی گوگل، مربوط به تجربه کاربری (UX) است، گوگل لایت هاوس، می‌تواند ابزاری کارآمد و مفید برای اطمینان از عملکرد وب سایت شما در این زمینه باشد.

گوگل لایت هاوس به شما امکان می‌دهد تا عملکرد سایت خود را بازرسی کنید. ورژن‌ اولیه این ابزار تنها برای بررسی Progressive Web App مورد استفاده قرار می‌گرفت. در ورژن دوم امکان ارزیابی سئو  و عملکرد وب سایت‌های معمولی نیز به این ابزار اضافه شد. در ورژن سوم، Lighthouse صاحب یک قالب جدید به همراه ابزارهایی برای ارزیابی در سطح کدهای برنامه نویسی وب سایت‌ها از طریق مرورگر Chrome شد.
فاکتورهای مورد بررسی Lighthouse چیست؟
فانوس دریایی گوگل، فاکتورهایی را مورد بررسی و ارزیابی قرار می‌دهد که بیشترین تاثیر را بر تجربه کاربری دارند. وقتی Lighthouse فرآیند ارزیابی یک صفحه وب را به پایان رساند، یک گزارش ارائه می‌دهد. فهرستی از موارد رعایت شده، مشکلات و توصیه‌هایی برای حل آن‌ها در این گزارش آورده می‌شود.

همچنین این گزارش شامل امتیازاتی برای هر بخش است که از 100 محاسبه می‌شوند. هر امتیاز به صورت نمودار دایره‌ای نشان داده می‌شود که ممکن است قرمز (وضعیت ضعیف سایت)، نارنجی (وضعیت متوسط سایت) یا سبز (وضعیت خوب سایت) باشد.قابل بررسی توسط گوگل لایت هاوس به 5 بخش تقسیم می‌شوند. در ادامه این بخش‌ها را معرفی و بررسی می‌کنیم.

بیشتر بخوانید : هدف الگوریتم های جستجوی چیست 

1*Performance (کارایی):این بخش مربوط به سرعت بالا آمدن یا بارگذاری کامل وب سایت یا اپلیکیشن است. در این قسمت مشخص می‌شود سرعت بارگذاری وب سایت مناسب است یا نه.
این بخش موارد زیر را در بر می‌گیرد:
First content paint:فاکتور به اختصار FCP نامیده می‌شود و نشان می‌دهد چقدر طول می‌کشد تا هر نوع محتوایی (متن، تصویر و…) بر روی صفحه نمایش ظاهر و برای کاربران قابل مشاهده شود. واحد این شاخص بر حسب ثانیه است و لایت هاوس با توجه به میانگین FCP سایر وب سایت‌ها، امتیاز سایت شما را مشخص می‌کند.
First meaningful paint:شاخص FMP نشان می‌دهد که چقدر طول می‌کشد تا اولین محتوای معنی دار بر روی صفحه نمایش ظاهر شود. هر چقدر میزان این شاخص پایین‌تر باشد، صفحه سریع‌تر ظاهر می‌شود
Speed index:این شاخص، مشخص کننده سرعت بارگذاری محتوای وب سایت است. در واقع این فاکتور، سرعت نمایش محتوا در طول بارگذاری صفحه را اندازه گیری می‌کند.
First CPU idle:فاکتور FCI، اولین زمانی است که کاربر می‌تواند روی یک لیست بازشونده کلیک کند.
Time to interactive:زمان تعامل یا TTI، مدتی است که صفحه کاملا قابل تعامل باشد. به بیان دیگر، زمانی است که همه قسمت‌های سایت در دسترس باشد.

Estimated Input Latency:این فاکتور، فاصله زمانی که کاربر فکر می‌کند صفحه قابل تعامل است تا زمان واقعی قابل تعامل شدن صفحه را حساب می‌کند. هر چه زمان تاخیر کم‌تر باشد، سرعت صفحه بیشتر احساس می‌شود. خوب است بدانید که این شاخص بیشتر در اپلیکیشن‌های تحت وب کاربرد دارد.

2*Accessibility (میزان دسترسی):این بخش مشکلاتی که باعث می‌شود کاربران نتوانند به صفحه شما دسترسی پیدا کنند، بررسی کرده و با رنگ قرمز نمایش می‌دهد. گزارش‌ات این شاخص، شامل بررسی‌های مربوط به عنوان صفحه، رنگ‌های زمینه، پیش زمینه کنتراست و… است.
3*Best practices (بهترین روش):شاخص روش برتر، علاوه بر گزارش بررسی HTTPS، حافظه پنهان برنامه، ایمنی پیوندهای متقابل و ابعاد درست صفحه، به درخواست‌های مربوط به کتابخانه‌های آسیب پذیر جاوا و API های نادرست نیز پاسخ می‌دهد.
4*سئو
حتما متوجه شده‌اید، تمام بخش‌ها و شاخص‌هایی که تا اینجا به شما معرفی کردیم، مواردی هستند که به طور مستقیم یا غیر مستقیم در سئو سایت نقش دارند. اگر می‌خواهید وب سایت شما ترافیک قابل توجهی داشته باشد، باید سایت خود را مطابق قوانین گوگل طراحی کنید.در این آزمون، الگوریتم لایت هاوس به بررسی عوامل موثر بر سئو سایت می‌پردازد تا اگر در این زمینه مشکلی وجود داشت، به شما پیشنهاداتی را برای بهبود و ارتقای رتبه سئو ارائه دهد.

5*Progressive web app (برنامه وب پیش رونده):وب اپلیکیشن پیش رونده یا PWA به وب سایت‌ هایی گفته می‌شود که مانند اپلیکیشن‌های نصب شده بر روی گوشی‌های تلفن همراه در بستر وب قابل استفاده هستند. فاکتور PWA عواملی مانند نحوه نمایش صفحات در گوشی‌های تلفن همراه، استفاده از تگ Viewport، تغییر HTTP به HTTPS، وضعیت بارگیری صفحات در صورت ضعیف بودن اینترنت و توانایی وب سایت در ارائه محتوا به صورت آفلاین را مورد بررسی قرار می‌دهد. در صورتی که وب سایت شما از اپلیکیشن‌های پیشرفته وب استفاده کند، بخش PWA به گزارش صفحه اضافه می‌شود.
و در انتها:

فانوس دریایی گوگل ، از نحوه قضاوت گوگل در مورد صفحات وب سایت اطلاعات کارآمد و مفیدی در اختیار شما قرار می‌دهد. این موضوع نه تنها برای رتبه بندی خوب در موتورهای جستجو اهمیت دارد، بلکه شما را از نحوه تجربه کاربران وب سایت نیز مطلع می‌کند.

از آنجا که Lighthouse ابزار کارآمدی برای کسب اطمینان از عملکرد وب سایت به شمار می‌رود، با استفاده از آن، نه برای پیدا کردن و حل مشکلات سایت زمان زیادی صرف می‌کنید و نه وقت زیادی را به تولید گزارشات مختلف اختصاص می‌دهید. پس از این ابزار قدرتمند و مفید نهایت استفاده را ببرید!

برای مشاوره و کسب اطلاعات بیشتر درباره افزایش رتبه گوگل سایت خود و سئو کلیک نمایید .

نقش گوگل لایت هاوس در سئو سایت


طراحی سایت

طراحی سایت در اصفهان

سئو سایت در اصفهان

  • بازدید: 238
  • پیام: 0

نظر دهید

ایمیل شما منتشر نخواهد شد *

3