Dwell Time چیست

Dwell Time چیست
  • طراحی سایت اصفهان سایت-سئوی سایت در اصفهان-خدمات سئو در اصفهان
  • 1400/10/14

Dwell Time چیست

برای اینکه بتوانیم درباره dwell time بحث کنیم باید تعریف دقیقی از آن داشته باشیم. dwell time محاسباتی است که به رفتار کاربر مربوط می شود. به طور دقیق‌تر می‌توانیم با یک مثال dwell time را تعریف کنیم: تصور کنید در موتور جستجوی گوگل، جستجویی درباره موضوعی انجام می‌دهید و به یکی از سایت‌هایی که در نتایج نمایش داده می شوند، مراجعه می‌کنید.

بعد از بازدید از سایت، اگر پاسخ برای شما کافی نبوده باشد دوباره به صفحه سرچ گوگل باز می‌گردید. این زمانی را که در سایت سپری کرده و دوباره به گوگل باز گشته‌اید، dwell time می‌گویند. هر چه مقدار dwell time کمتر باشد،گوگل متوجه می‌شود که سایت محتوای مناسب کاربر را ندارد و پاسخ کاملی به او نمی دهد. ولی اگر dwell time مقداری قابل قبول داشته باشد، رتبه سایت از نظر گوگل بالاتر می‌رود.

Dwell Time چیست و تأثیر آن بر سئو چیست؟

Dwell Time چیست؟ میتوان گفت وقتی یک کاربری را جذب سایت میکنیم و اعتماد کاربر نسبت به سایت ما جلب میشود و برای مطالب مختلف هنگام جستجو مجددا به سایت ما مراجعه میکند، توسط موتور جستجوها این امر قابل تشخیص است که یک ip تعداد دفعات متعدد به سایت مراجعه کرده است و نشست های زیادی داشته، به میانگین تعداد کاربران و تعداد نشست ها و مراجعات به سایت Dewell time میگوییم.

 

چگونه dwell time بر سئو تأثیر می‌گذارد؟

حالا وقت آن است که ببینیم چگونه dwell time بر سئو تأثیر می‌گذارد. می‌دانیم که دو فاکتور بر سئو تأثیر بسیار زیادی دارند:

  • SERP-CTR
  • dwell time

رفتار کاربر مستقیماً بر سئو تأثیر دارد به این ترتیب که گوگل رفتار کاربران را در نظر می‌گیرد و از آن‌ها به عنوان داده استفاده کرده و به الگوریتم‌های خود می‌دهد. وقتی الگوریتم‌ها درک بهتری از رفتار کاربر داشته باشند فیدبکی که ایجاد می‌شود بیشتر به سود کاربران خواهد بود.

از طرفی dwell time هم بر کاربران تأثیر زیادی دارد. اگر کاربر در سایتی زمان زیادی صرف کند و در آن فعالیتی انجام دهد یا با مطالعه محتوای سایت به لایه‌های عمیق‌تر وارد گردد و از سایت خارج نشود، نشانه این است که سایت ارزشمند است. وقتی این اتفاق‌ها بیفتد تأثیر مستقیم و مثبتی بر سئو خواهند داشت.

 SERP-CTR و dwell time در ترکیب با هم به صورت زنجیره وار بر سئو تأثیر می‌گذارند. CTR به تنهایی شامل عنوان یا متا دیسکریپشن جذاب و سرگرم کننده ای است که کاربر را به خود جذب می کند. حالا اگر CTR بالا باشد یعنی کاربران زیادی روی سایت در صفحه نتایج جستجو، کلیک کنند ولی سایت را سریع ترک نمایند،

از نظر الگوریتم های گوگل، عنوان و متای سایت تنها عاملی گول زننده و تقلبی است و سایت هیچ ارزشی ندارد.حال اگر CTR بالا باشد و محتوای جذاب کاری کند کاربر مدت بیشتری در سایت بماند، dwell time بهبود پیدا می‌کند و بدیهیست که تأثیر مثبتی بر سئو خواهد داشت.

ولی فراموش نکنید اگر بهترین محتوای جهان را هم تولید کنید، باید بتوانید آن را به روشی مناسب به عرصه نمایش بگذارید و نقطه ورود مناسبی برای کاربر ایجاد کنید در غیر اینصورت dwell time هیچ مفهومی نخواهد داشت زیرا تعداد قابل توجهی کاربر به سایت شما وارد نمی شوند.

 در یک جمله می‌توانیم بگوییم dwell time بالا، مساویست با یک سئوی خوب.

یک dwell time ایده‌آل چیست؟

قبلاً گفتیم که dwell time ترکیبی از session duration و bounce rate است، بنابراین ما از همین دو مفهوم به جای dwell time استفاده می‌کنیم تا درک بهتری داشته باشیم.بنابراین برای اینکه بتوانیم یک dwell time ایده‌آل داشته باشیم باید بدانیم یک session duration خوب چیست؟ یک bounce rate خوب چیست؟ با دانستن جواب این دو سؤال و ترکیب آن‌ها با هم یک dwell time ایده‌آل خواهیم داشت.

  • Session duration باید چگونه باشد؟

یک session duration ایده‌آل برای صنایع و کسب و کار‌های مختلف، متفاوت است. همچنین مطالعات و آنالیز ها نشان داده است که session duration بر اساس کلید‌واژه‌ها، دستگاه‌هایی که مورد استفاده قرار می‌گیرند، زمان‌های روز و … تغییر می‌کند.ولی به طور کلی می‌توان گفت، session duration کمتر از ۲ دقیقه بد و بیشتر از ۲ دقیقه خوب است.

البته واضح است که الگوریتم های قدرتمند گوگل تنها session duration را مد نظر نمی‌گیرند بلکه فاکتور‌های بیشتری لازم است تا سایت شما رتبه خوب یا بد بگیرد.برای اینکه بتوانید اطلاعات دقیق‌تری از session duration داشته باشید، بهتر است از گوگل آنالیتیکس استفاده کنید.

  • Bounce rate باید چگونه باشد؟

bounce rate یا نرخ پرش نیز با dwell time مرتبط است. همچنین نرخ پرش در کسب و کار‌های مختلف، متفاوت است. عادت‌هایی که کاربر برای جستجو دارد نیز بر نرخ پرش تأثیر می‌گذارند. از دیگر مواردی که بر نرخ پرش تأثیر دارند می‌توان به دستگاهی که کاربر از آن استفاده می‌کند (گوشی موبایل، لپتاپ و...)هم اشاره کرد. 

در دسته بندی زیر می‌توانید نرخ پرش خوب، منطقی و ضعیف را ببینید:

  • ۰ تا ۴۰ درصد: نرخ پرش خوب
  • ۴۰ تا ۶۰ درصد: نرخ پرش منطقی
  • ۶۰ تا ۱۰۰ درصد: نرخ پرش ضعیف

برای اینکه بخواهید درباره نرخ پرش سایت خود، قضاوت کنید، باید نکات مختلفی را در نظر بگیرید. توجه کردن به یک عدد به عنوان نرخ پرش، درست نیست بلکه باید نرخ پرش را برای دستگاه‌های مختلف بررسی کنید و ببینید کدام صفحات سایت یا لندینگ پیج‌ها بیشترین و کمترین نرخ پرش را دارند و دلایل را نیز مطالعه نمایید.

برای مثال به نرخ پرش صفحات مختلف سایت توجه کنید و ببینید چه کوئری‌هایی کاربر را به این صفحات هدایت کرده‌اند. ببینید لندینگ پیج‌هایی که نرخ پرش کمتری دارند، چه خصوصیاتی داشته‌اند،آیا تصویر در آن‌ها با کیفیت‌تر بوده یا محتوای متنی؟ خلاصه اینکه قبل از اینکه نتیجه‌گیری و قضاوت کنید، همه چیز را تجزیه و تحلیل نمایید.

بر اساس تمام این صحبت‌ها می‌توانیم بگوییم که برای داشتن dwell time ایده‌آل باید:

  •  session duration بیشتر از ۱ دقیقه باشد.
  •  bounce rate کمتر از ۶۰ درصد باشد.

چگونه dwell time را بهبود دهیم؟

مهم‌ترین سؤالی که باید در این مطلب پاسخ داده شود این است که چگونه dwell time را بهبود دهیم؟
لازم نیست که خلاصه گویی کنیم ولی پاسخ این سؤال بسیار ساده است: محتوای عالی تولید کنید! برای اینکه بتوانید کاربر را در صفحات سایت خود نگه دارید،

باید محتوایی که تولید می‌کنید نه تنها عالی باشد بلکه چند قدم از رقیبان شما، پیش‌تر برود.
با اینکه این پاسخ در کلام آسان و در عمل سخت است ولی تنها راه حلی است که برای بهبود dwell time وجود دارد.

 در کنار تولید محتوای خوب، می‌توانید موارد دیگری را هم انجام دهید تا نتیجه بهتری بگیرید:- کلید‌ واژه‌های مناسب انتخاب کنید. برای اینکه کاربرانی که در حال جستجو هستند به سایت شما هدایت شوند، باید کلیدواژه‌های مناسبی انتخاب کرده باشید.
سایتی کارآمد و مفید ایجاد کنید. رنگ‌های سایت، سایز و نوع قلم، اندازه سر صفحه ها، دسته بندی محتوا، فضای خالی به میزان کافی و … نکاتی هستند که ظاهر سایت شما را بهتر می‌کنند و کاربر تشویق می‌شود در سایت بماند و مطالب را مطالعه کند. در ضمن فراموش نکنید که سایت باید ریسپانسیو باشد.

چیدمان سایت باید مرتب باشد. اگر کاربر وارد سایت شما شود و به دلیل چیدمان و صفحه آرایی نامناسب گیج شود، خیلی سریع سایت را ترک می‌کند.
زمان بارگذاری سایت را بهینه کنید. می‌دانید که اگر زمان بارگذاری سایت شما زیاد باشد، کاربر منتظر نمی‌ماند و همه زحمات شما به هدر می‌رود.

و در آخر...

dwell time یا ماندگاری کاربر به مدت زمانی گفته می شود که یک کاربر از طریق موتورهای جستجو با کلیک کردن وارد یک وب سایت می شود. یا صفحه را ترک کرده و به نتایج جستجوی گوگل بر می گردد. حداکثر حضور کاربر در سایت نشان دهنده این است که وب سایت شما حاوی مطالب مفید و قابل درک در جهت رفع نیازهای کاربران است.

ونرخ ترافیک و بازدید سایت افزایش پیدا می کند و برند شما با قرار گرفتن در صفحات اول نتایج موتورهای جستجو به دنیا معرفی می شود. در نتیجه آموختید هر چقدر میزان dwell time بیشتر باشد. میزان اثربخشی سئو افزایش می یابد، رضایت کاربران همه چیز است.

Dwell Time چیست


برای مشاهده مقالات بیشتر در مورد سئو سایت و طراحی سایت به صفحه مقالات مراجعه کنید.

  • بازدید: 341
  • پیام: 0

نظر دهید

ایمیل شما منتشر نخواهد شد *

0