اینترنت اشیا (Internet of Things) و طرز کار با آن

اینترنت اشیا (Internet of Things) و طرز کار با آن
  • طراحی سایت اصفهان سایت-سئوی سایت در اصفهان-خدمات سئو در اصفهان
  • 1401/10/08

اینترنت اشیا (Internet of Things) و طرز کار با آن

امروزه اینترنت اشیا (Internet of Things) به مفهومی جدید مبدل شده و تأثیرات بسیار بزرگی روی دنیا گذاشته است. به‌طور قطع هرچقدر اینترنت اشیاء رشد بیشتری پیدا کند، به همان اندازه نیز کاربردهای آن بیشتر خواهد شد. با توجه به اینکه اینترنت اشیاء روشی عالی برای هوشمندسازی جهان است، به‌طور قطع در آینده نیز با رشد بیشتری همراه خواهد شد.

اینترنت اشیا (Internet of Things) و طرز کار با آن

اشیا یا IoT عبارت است از اتصال دستگاه‌های مختلف به یکدیگر به کمک اینترنت است. منظور از دستگاه‌ها می‌تواند هر وسیله‌ای که فکرش را بکنید، از گوشی هوشمند و هدفون، تا قهوه‌ساز و ماشین لباس‌شویی باشد.IOT یک شبکه بسیار بزرگ از اشیا و انسان‌ها است که تعداد زیادی اتصالات دارد. ارتباط اعضای این شبکه به 3 صورت کلی است: انسان-وسیله، وسیله-وسیله و انسان-انسان

تاریخچه اینترنت اشیا (Internet of Things) iot

نظریه اینترنت اشیا برای نخستین بار در سال ۱۹۹۹ توسط کوین اشتون بیان شد اما چند سالی است که پیدایش اینترنت اشیا به طور جدی روی دنیای IT تاثیر گذاشته و در حال حاضر اکثر کسب‌وکارها در حال حرکت به سمت استفاده وسیع از این تکنولوژی هستند.

Internet of Things به اختصار IOT و یا همان اینترنت اشیا چیز جدید و نا آشنایی نیست چون اولین نمونه استفاده از این تکنولوژی؛ تولید و رونمایی از توستر متصل به اینترنت توسط یک کمپانی در کنفرانسی در سال ۱۹۸۹ بود.اینترنت اشیا به عنوان انقلاب صنعتی بعدی نامیده می‌شود و پیاده سازی پروژه های اینترنت اشیا، روش تعامل تمام کسب و کارها، دولت ها و مصرف کنندگان را با دنیای فیزیکی تغییر خواهد داد.

طرز کار اینترنت اشیا

یک سامانه اینترنت اشیا شامل دستگاه‌های هوشمند مبتنی بر وب می‌باشد که از سیستم‌های جاسازی شده مانند پردازشگرها، حسگرها و سخت افزارهای ارتباطی جهت جمع ‌آوری، ارسال و پردازش بر روی داده ‌هایی که از محیط خود به دست می‌آورند، تشکیل شده است.

دستگاه‌های اینترنت اشیا، داده‌های جمع‌آوری شده از حسگرها را با اتصال به یک دروازه IOT به اشتراک می‌گذارد تا در آنجا داده‌ها به محل پردازش ابری یا محلی فرستاده شوند. برخی از مواقع، این دستگاه‌ها با سایر دستگاه‌ها نیز در ارتباط هستند و بر روی داده‌هایی که میان آن‌ها تبادل می‌شود عملیات‌ها و پردازش‌هایی را انجام می‌دهند.

و نکته قابل تامل این است که این دستگاه‌ها بیشتر این فعالیت‌ها را بدون دخالت انسان اجرا می‌کنند (تنها در مواردی مانند تنظیم کردن اولیه آن‌ها، دادن دستورالعمل‌ها و یا دسترسی به داده‌ها دخالت انسانی صورت می‌گیرد). پروتکل‌های اتصال، شبکه و ارتباطات که توسط این دستگاه‌های مبتنی بر وب استفاده می‌شوند،

به شدت به برنامه‌های اینترنت اشیای بارگزاری شده بر روی آن‌ها وابسته است.گاهی اوقات، این دستگاه ها با سایر دستگاه های موجود در IoT ارتباط برقرار کرده و بر اساس اطلاعاتی که از یکدیگر می گیرند، عمل می کنند. دستگاه‌ ها تقریبا بدون دخالت انسان کارهایشان را انجام می ‌دهند،

البته اشخاص میتوانند با دستگاه ‌ها جهت راه‌اندازی، دادن دستورات یا دسترسی به داده ‌ها تعامل داشته باشند.اینترنت اشیا همچنین می‌تواند از هوش مصنوعی و یادگیری ماشین برای کمک به جمع‌آوری داده‌ها و پردازش ساده‌تر و پویاتر آن‌ها استفاده کند.

امنیت اینترنت اشیا

هر روزه شاهد افزایش دستگاه‌های هوشمند هستیم که به اینترنت وصلند مثل مسواک هوشمند، آیینه هوشمند، میز ها و بالش‌ها و تخت‌های هوشند. این لیست انتهایی ندارد و دنیا در حال تبدیل به شبکه‌ای از اشیا است که اطلاعات شخصی و مهم ما را جمع می‌کنند. در این میان باید استانداردهای جهانی تولید این دستگاه‌ها برای کنترل امنیت آنها ایجاد و بهینه شود.

امنیت نرم افزارها و سخت افزارها باید تامین شود تا وسایل IoT بتوانند کار خود را به خوبی انجام دهند. بدون امنیت، هر وسیله‌ای ممکن است هک شود و کنترل آن به دست هکر بیفتد و یا اطلاعات دیجیتالی کاربر دزدیده شود. مثلا در سال ۲۰۱۶، هکری مدل خاصی از دوربین های مداربسته را هک کرد و سیصدهزار دستگاه ضبط کننده ویدئو شروع به حمله به چندین وب‌سایت شبکه اجتماعی مانند توئیتر کردند و آنها را بیش از دو ساعت با اختلال مواجه کرد. این نمونه‌ای از نتیجه امنیت ضعیف در اینترنت اشیا است.

برای تامین امنیت اینترنت اشیا باید به موارد زیر توجه کرد:

  • رعایت استانداردهای ساخت
  • مدیریت و آپدیت
  • مقاومت فیزیکی
  • دانش و آگاهی کاربر

وقتی امنیت هنگام طراحی در نظر گرفته شود دیگر نیازی نیست که پس از وقوع هک و رخنه اقدام به تامین امنیت کرد. تامین امینت در طراحی، مساله مهم و حیاتی برای مشتری و سازمان‌ها است. از آنجایی که وسایل اینترنت اشیا به اینترنت وصل هستند پتانسیل هک شدن دارند و از طرفی بسیاری از آنها به صورت تعبیه شده امنیتی ندارند و انها را تبدیل به هدف خوبی برای هک می‌کند.

برای دوری از رخنه‌های امنیتی، تولیدکنندگان باید راهکارهای مختلفی برای حفاظت از دسترسی از طریق اینترنت را پیاده سازی کنند.دادن آموزش‌های لازم به کاربر هنگام استفاده از اینترنت اشیا، باعث می‌شود رفتارهای پرخطر را هنگام استفاده از iot بشناسند مثلا اطلاعات آنها چگونه استفاده و به اشتراک گذاشته می‌شود و یا چگونه می‌توانند جمع‌آوری برخی اطلاعات را خاموش کنند.

داشتن پسوردهای ضعیف و قابل حدس، نداشتن مکانیزم آپدیت امنیتی، نرم افزارها و سیستم عامل های قدیمی و بدون Patch، انتقال و ذخیره سازی ناامن دیتا همگی از مواردی است که امنیت اینترنت اشیا را به خطر می‌اندازد.

کاربردهای اینترنت اشیا (IoT)

بدون شک، قدرت اصلی اینترنت اشیا تأثیر بالایی است که در جنبه‌های مختلف زندگی روزمره و رفتار کاربران بالقوه می‌تواند داشته باشد. از دیدگاه یک کاربر، کاربردهای IoT در هر دو زمینه کسب‌وکار و زندگی شخصی قابل مشاهده خواهد بود.در زمینه کاربردهای روزمره و شخصی، راحتی در سبک زندگی، سلامت ، یادگیری پیشرفته، سرگرمی، کاهش هزینه‌های انرژی تنها برخی از سناریوهای کاربردی ممکن است که پارادایم جدید نقش مهمی در آینده‌ای نزدیک دارد. به‌طور مشابه، از منظر کاربران کسب و کار، تسهیل مواردی نظیر اتوماسیون و تولید صنعتی، تدارکات، مدیریت کسب و کار / فرآیند، کاربردهای پزشکی، حوزه سلامت ، امنیت و حمل و نقل هوشمند مردم و کالاها قابل مشاهده است.

Forrester در گزارشی ، دو فرصت کلیدی در زمینه‌ی اینترنت اشیا (Internet of Things) معرفی نموده است:

  • محصولات هوشمند: بهره‌برداری شرکت‌ها از ویژگی‌های مدرن IoT و در محصولات هوشمند و ایجاد تجربه‌های جدید برای کاربران
  • هوشمندی کسب و کار: بهره‌برداری شرکت‌ها از اینترنت اشیا جهت افزایش بهره‌وری اطلاعاتی و عملیاتی

اکوسیستم اینترنت اشیا

همه اجزایی که امکان اتصال کسب وکارها، دولت ها و مصرف کنندگان به دستگاه های اینترنت اشیا خود را فراهم می سازد، بخشی از اکوسیستم اینترنت اشیا هستند. از جمله کنترل از راه دور، داشبوردها، شبکه ها، درگاه ها، تجزیه و تحلیل، ذخیره سازی داده ها و امنیت.

چند مورد از کاربردهای‌های اینترنت اشیا در صنایع:

  • روشنایی هوشمند:

تصور کنید هنگامی ‌که به خانه بر می‌گردید، روشنایی خانه قبل از ورودتان روشن شود و لامپ‌های کنار تخت به‌طور خودکار شب‌ها کم‌نور شود و صبح‌ها با تنظیم رنگ و روشنایی، شما را بیدار کند. نورپردازی یک فناوری قدرتمند است که می‌تواند زندگی روزمره ما را در بسیاری جهات تقویت و در عین حال در حفظ انرژی خانه، سازمان‌ها و شهرها مؤثر باشد.

  • خودروهای هوشمند:

خودروهای هوشمند می‌توانند به ایمنی و امنیت سرنشینان کمک کنند. این ماشین‌ها اطلاعات مربوط به شرایط جاده‌ای، ترافیکی و سایر موانع را در اختیار راننده قرار می‌دهند. سنسورهای تعبیه شده در خودروها، به شناسایی محیط اطراف و موقعیت‌یابی کمک می‌کند. اپلیکیشن‌های ارتباطی می‌توانند در صورت سانحه، با مراکز اورژانس طور خودکار تماس بگیرند و همچنین تعمیرات و نگهداری وسایل نقلیه که راهی پیشگیرانه برای تأمین امنیت خودرو است، به خوبی از خرابی‌های ناگهانی و هزینه‌های غیر منتظره جلوگیری کند.

  • محافظت از محیط زیست:

IoT می‌تواند به‌طور گسترده بر حفظ محیط زیست تأثیرگذار باشد. افزایش بهره‌وری تولید از طریق اینترنت اشیا به کاهش مصرف انرژی کمک می‌کند و کلان داده‌ها با کمک سیستم‌های نظارتی، اطلاعات ارزشمندی از محیط‌هایی که بر سلامت ما تأثیر گذارند فراهم می‌آورند. IoT روش‌های خلاقانه‌ای برای کنترل جنبه‌های مختلف حفاظت از محیط، تغییرات آب و هوایی و جلوگیری از شکار غیرمجاز و جنگل‌زدایی دارد.

  • اینترنت اشیا و سلامت:

با ادغام IoT و زندگی ، بهبود قابل توجهی در حوزه سلامت و خدمات بیمارستانی در حال وقوع است. اینترنت اشیا برای بیماران این امکان را فراهم می‌کند تا کنترل وضعیت را در دست بگیرند و پزشکان و کارکنان بیمارستان نیز می‌توانند مراقبت‌های مؤثری را ارائه دهند. پزشکان با جمع آوری داده‌های بیمار در طول اقامت در بیمارستان و یا با استفاده از سیستم‌های Telemedicine، دیدگاه‌های دقیق‌تری نسبت به وضعیت بدن بیمار کسب نموده و طرح‌های مراقبتی ویژه و تخصصی‌تری را برای هر بیمار ارائه دهند.

  • کلان داده:

اینترنت اشیا مانند اقیانوسی از کلان داده‌ها است که می‌تواند به شهرها برای پیش‌بینی‌های دقیق ، ارائه‌ی خدمات پزشکی به‌موقع، تعمیرات و نگهداری ماشین‌آلات و به کسب و کارها با ایجاد بینش از این داده‌ها کمک کند. با پیشرفت اینترنت اشیا و کاربردهای رو به گسترش آن، حجم داده‌هایی که به وسیله محرک‌ها و سنسورها ایجاد می‌شود افزایش یافته و در این امر فرصت‌های زیادی برای کسب و کارها فراهم خواهد ساخت.

  • تولید:

کاربرد اینترنت اشیا در تولید منجر به هزینه‌های پایین‌تر تولید و کیفیت بالاتر خواهد شد. دستگاه‌های هوشمند و سنسورها اشتباه نمی‌کنند و با دقت و بهره‌وری بالا کارهای خود را انجام می‌دهند. برای آن دسته از تولیدکنندگان که محصولات پیچیده‌ای مانند اجزای هواپیما تولید می‌کنند، اطمینان از اتصال یکپارچه اجزا بسیار حائز اهمیت است. با استفاده از تکنولوژی‌های ردیابی علاوه بر جلوگیری از هزینه‌های اضافی، به ‌سرعت می‌توان از اشتباهاتی که در حال وقوع است جلوگیری نمود.

  • کشاورزی:

اپلیکیشن‌های اینترنت اشیا برای پاسخگویی نیازهای بخش کشاورزی به طور روز افزودن در حال پیشرفت است و منجر به فرایندهای کارآمدتر با بازدهی بیشتر می‌شوند. مثلاً جمع‌آوری داده‌ها در مورد شرایط کاشت و خاک باعث مدیریت بهتر منابع از جمله آب و کود مصرفی می‌شود؛ سیگنال‌های جی‌پی‌اس می‌توانند اطلاعات دقیق آب و هوایی را ارائه دهند که می‌تواند مورد تحلیل قرار گیرد و با سیستم‌های آبیاری و نظارتی یکپارچه شود. هواپیماهای بدون سرنشین (درن‌ها) و سنسورها می‌توانند داده‌های زمانی واقعی محصولات کشاورزی، آبیاری و دام را جمع‌آوری نموده و با سیستم‌های دیگر یکپارچه شوند.

دلایل اهمیت اینترنت اشیا

هنگامی که چیزها (اشیا) به اینترنت متصل می شوند، می‌توانند اطلاعات را ارسال یا دریافت کنند و یا به طور هم‌زمان هر دو کار را انجام دهند. توانایی ارسال و یا دریافت اطلاعات، موجب می‌شود تا چیزها (اشیا | Things) هوشمند شوند و هوشمندی همان ویژگی خوبی است که بشر در حال حاضر در صدد آن است.

مجددا از گوشی‌های هوشمند به عنوان مثال استفاده می‌شود. در حال حاضر، انسان‌ها می‌توانند به لطف گوشی‌های هوشمند، به هر آهنگی که دوست دارند گوش بسپارند؛ دلیل این امر هم آن نیست که همه آهنگ‌های دنیا در همه گوشی‌ها ذخیره شده است.

بلکه بدین خاطر است که گوشی هوشمند می‌تواند درخواست کاربر (برای دریافت یک موسیقی خاص) را از طریق اینترنت ارسال (جستجوی) و اطلاعات یافته شده (نتایج جستجو) را دریافت کند (آن آهنگ را روی گوشی فرد استریم کند). برای هوشمند بودن، یک دستگاه نیاز به داشتن حجم زیاد حافظه یا یک ابررایانه در درون خودش ندارد. 

تنها کاری که باید انجام دهد این است که به یک اَبَرحافظه یا یک اَبَررایانه متصل شود. «متصل» بودن حقیقتا قابلیت خارق‌العاده‌ای است. در اینترنت اشیا، همه چیزهایی که به اینترنت متصل می‌شوند را می‌توان در سه دسته کلی قرار داد:

  • چیزهایی که اطلاعات را گردآوری و ارسال می‌کنند.
  • چیزهایی که اطلاعات را دریافت و سپس بر اساس آن عمل می‌کنند.
  • چیزهایی که هر دو کار را انجام می‌دهند.
  • هر یک از موارد بالا، دارای مزایای متعدد و مخصوص به خود است.

مزایای اینترنت اشیا

  • دسترسی سریع به داده ها

که باعث تسهیل فرایند تصمیم گیری و مدیریت آسان تر زندگی شود.

  • خودکار سازی

خودکار سازی باعث یکنواختی و کنترل فعالیت های روزمره بدون دخالت انسان می‌شود. مانند چراغ های راهنمایی هوشمند که بر اساس ترافیک، زمان خود را تنظیم می‌کنند.

  • افزایش بهره وری

IoT به افراد امکان می‌دهد که بر روی مشاغل دیگر تمرکز کنند و به ماشین نیز اجازه می‌دهد که عملکرد بهتری داشته باشد.

  • هزینه کمتر

استفاده بهینه تر از انرژی و منابع و همچنین کاهش خرابی ها و مشکلات سیستم از دیگر مزیت های IoT است.

  • ارتباطات بیشتر

ارتباط تجهیزات به یک بستر مناسب باعث می‌شود که کنترل بیشتری بر کیفیت آنها در دسترس باشد.

و در آخر...

در دنیای امروز تکنولوژی به‌صورت مرتب پیشرفت می‌کند؛ به‌طوری‌که می‌توان نتایج آن را در زندگی‌ها به‌خوبی مشاهده کرد و در این میان، وقوع اینترنت اشیاء می‌تواند نشان‌دهنده آینده‌ای روشن برای انسان باشد.زمانی که شما بتوانید اینترنت اشیاء را گسترش دهید، عملکرد دستگاه‌های مختلف نیز هوشمندسازی خواهد شد که شما می‌توانید از این شرایط ویژه به نفع خود استفاده کنید. درواقع این تکنولوژی بر قسمت‌های مختلفی اثر می‌گذارد که باید جنبه‌های مختلف آن را به شکل‌های متعددی بررسی کنید.

اینترنت اشیا (Internet of Things) و طرز کار با آن


برای مشاهده مقالات بیشتر در مورد سئو سایت و طراحی سایت به صفحه مقالات مراجعه نمایید.

  • بازدید: 144
  • پیام: 0

نظر دهید

ایمیل شما منتشر نخواهد شد *

18