نرم افزار GTMetrix چیست ؟

نرم افزار  GTMetrix چیست ؟
  • طراحی سایت اصفهان سایت-سئوی سایت در اصفهان-خدمات سئو در اصفهان
  • 1401/02/08

نرم افزار GTMetrix چیست ؟

چگونه از نرم افزار GTMetrix استفاده کنیم؟

سرعت بارگذاری سایت یک معیار اساسی در تعیین موفقیت سایت شما است. 47٪ کاربران انتظار دارند که در مدت زمان 2 ثانیه وب سایت بارگیری شود، و 40٪ از کاربران در صورت نیاز به بارگذاری بیش از 3 ثانیه وب سایت را ترک می کنند. در چنین شرایطی، ابزاری که می تواند سرعت سایت شما را اندازه گیری کند و تغییرات آن را پیگیری کند، می تواند بسیار مفید باشد.

اینجاست که GTMetrix به کار شما می آید و تجزیه و تحلیل عمیقی از سرعت بارگذاری سایت شما ارائه می دهد، و از امکانات خوب هر دو آنالیزور گوگل و یاهو استفاده می کند. این ابزار لیستی از مناطق مورد نیاز برای کار در اختیار شما قرار می دهد و مهمتر از همه، این ابزار برای استفاده بسیار آسان است. تمام کاری که شما باید انجام دهید این است که URL را در سایت قرار دهید. تست سرعت GTMetrix به دو روش مؤثر قابل استفاده است:
1. می تواند برای تعیین عملکرد وب سایت شما از نظر سرعت بارگذاری مورد استفاده قرار گیرد.
2. همچنین می تواند برای نظارت مداوم بر عملکرد سایت شما مورد استفاده قرار گیرد.

نحوه استفاده از GTMetrix:

استفاده از این ابزار تحلیلی آسان است. کافی است وارد سایت جی تی متریکس شوید و در بخش مشخص‌شده، دامنه سایت خود را وارد نمایید. با کلیک روی گزینه Test your site، سایت شما مورد بررسی قرار گرفته و گزارش تحلیل جی تی متریکس در اختیارتان قرار می‌گیرد. اگر دوست دارید بدانید هر بخش گزارش چه نکاتی دارد و امتیاز آن به چه مواردی اشاره می‌کند، ادامه این مطلب را از دست ندهید. 

در معرفی عوامل موثر بر امتیازهای تحلیلی سایت، برخی از نکات تحلیل هر پارامتر را بیان کردیم. با این وجود برای توضیح جزیی‌تر هرکدام از معیارها بد نیست سری به زبانه‌های سایت زده و از هر بخش توضیحاتی ارایه کنیم تا ببینید که اطلاعات موجود در گزارش سایت جی تی متریکس چگونه به آنالیز سایت‌تان کمک می‌کند.

خلاصه (Summery) : در این صفحه شما وضعیت سایت را مشاهده می‌کنید. می‌توانید ببینید که فریم‌های مختلف سایت در هنگام بارگیری به چه شکل بوده و زمان نهایی بالا آمدن سایت چه مدت است. در ادامه چند مورد از مهم‌ترین مشکلات سایت‌تان را به شکل یک لیست نمایش می‌دهد و برای حل هر کدام راهی را نشان می‌دهد. هم‌چنین در انتهای بخش خلاصه، نشان می‌دهد که هرکدام از بخش‌های HTML, CSS و جاوا اسکریپت، فونت و تصاویر چه درصدی از پردازش و چه ترافیکی از وب را به خود اختصاص داده‌اند.

عملکرد (Performance): در این صفحه شما با جزییات بیش‌تری به عوامل موثر در رتبه جی تی متریکس می‌پردازد. در این زبانه شاخص سرعت، LCP، FCP، TTI و بسیاری موارد دیگر محاسبه شده و اطلاعات آن در اختیار شما قرار می‌گیرد. در کنار این موارد، برخی شاخص‌های دیگر نیز هستند که بد نیست آن‌ها را هم مرور کنیم:

زمان بارگیری کامل یا :Fully loaded time به زمان بارگیری کامل صفحه وب اشاره می‌کند. در پایان این مدت، بارگیری صفحه به شکل کامل انجام شده و تمامی اجزای آن دانلود شده‌اند.

:Backend Duration به مدت زمانی اشاره دارد که سرور برای پاسخ اولیه نیاز دارد.

زمان دریافت اولین بایت یا Time to First Byte (TTFB): به زمانی گفته می‌شود که پس از ارسال درخواست، اولین بایت پاسخ دریافت می‌شود.

ساختار (Structure): در این‌ صفحه شما از مهم‌ترین تا جزیی‌ترین نکته‌ای که در امتیاز ساختار سایت و کیفیت آن موثر است را مشاهده می‌کنید. برای هر کدام از این موارد راهکارهایی برای بهبود عملکرد وجود دارد که می‌توانید آن‌ها را مطالعه کنید. توجه کنید که موارد قرمز و نارنجی از اولویت بیش‌تری برای رسیدگی برخوردارند و بهتر است ابتدا به آن‌ها بپردازید. برای رفع موارد سبز فرصت کافی دارید. هم‌چنین موارد N/A تاثیر به‌سزایی در عملکرد سایت‌ تان ندارند و بهبود آن‌ها اختیاری است.

آبشار(Waterfall): این صفحه در جی تی متریکس به شما نمایش می‌دهد که برای اجرای درخواست‌های پردازشی صفحه در هر لحظه چه میزان از CPU، RAM و اینترنت درگیر بوده و هر بخش HTML، CSS، جاوا اسکریپت، فونت و تصویر چه مدت زمانی را برای پردازش به خود اختصاص داده‌اند. بررسی این نمودار می‌تواند به بهینه کردن صفحات ، محتوا و سایت شما کمک کند تا از محتوای مناسب و کدهای بهتری برای سایت خود استفاده کنید.

ویدیو (Video): فیلمی از بارگیری صفحه‌ی وب شما را نمایش می‌دهد که می‌تواند برای طراحان تجربه‌ی کاربری (UX designer) کاربردی باشد و به کپی‌رایترهای سایت ایده‌هایی برای بهینه کردن محتوای سایت بدهد.

تاریخچه(History): جی تی متریکس نیز به پیشینه سایت پرداخته و وضعیت هر یک از عوامل کلیدی در امتیاز سایت را در دو-سه-هفته اخیر نشان می‌دهد. این زبانه می‌تواند به شما کمک کند تا نتیجه تغییراتی که روی سایت خود اعمال می‌کنید را مشاهده کرده و تحلیل نمایید.

نتیجه گیری:

GTMetrix ابزاری ساده برای استفاده است و در مورد پارامترهای مختلف مربوط به سرعت وب سایت ، دید خوبی به شما می دهد. اکیداً توصیه می شود که به طور مرتب وب سایت خود را تجزیه و تحلیل کنید، و به خصوص پس از فرآیندهای سنگین توسعه، از بارگذاری سریع آن اطمینان حاصل کنید.


نرم افزار جی تی متریکس

افزایش رتبه سایت

بررسی عملکرد سایت

  • بازدید: 220
  • پیام: 0

نظر دهید

ایمیل شما منتشر نخواهد شد *

3