Structured Data یا داده‌های ساختار یافته

Structured Data یا داده‌های ساختار یافته
  • طراحی سایت اصفهان سایت-سئوی سایت در اصفهان-خدمات سئو در اصفهان
  • 1401/02/06

Structured Data یا داده‌های ساختار یافته

احتمالا شما هم تجربه این را داشته‌اید که وقتی موضوعی را در گوگل جستجو می‌کنید، علاوه بر نتایج معمولی جستجو، برخی نتایج را به صورتی برجسته‌تر از دیگران می‌بینید. مثلا در زیر برخی نتایج پرسش و پاسخ‌های معمول قرار دارد و در زیر برخی امتیاز صفحه، تاریخ ایجاد صفحه و... نمایش داده می‌شود.

چه بخواهیم، چه نخواهیم چنین نتایجی توجه بیشتری از مخاطب جلب می‌کنند و احتمال کلیک بیشتری دارند. این نوع نمایش اطلاعات، نتیجه استفاده از داده‌های ساختار یافته یا استراکچر دیتا در صفحه موردنظر است که در این مقاله قصد معرفی آن را داریم. اگر شما هم می‌خواهید بدانید Structured Data چیست، خواندن این مقاله را از دست ندهید.

Structured Data یا داده‌های ساختار یافته 

اگر بخواهیم در یک جمله به طور خلاصه بگوییم Structured Data چیست، لازم است اشاره کنیم که داده‌های ساختار یافته راهی است برای توصیف سایت شما تا موتورهای جستجو راحت‌تر بتوانند محتوای آن را درک کنند. واضح است برای توضیح دادن محتوای سایت به موتورهای جستجو باید به زبانی حرف بزنید که برای آن‌ها قابل درک باشد.

Structured Data چیست؟

زبانی که موتورهای جستجوی بزرگ و مهم از آن استفاده می‌کنند، استراکچردیتای موجود در سایت Schema.org است. جایی که محتوای شما را به کدهایی تبدیل می‌کند تا به راحتی توسط موتورهای جستجو قابل پردازش باشد. موتورهای جستجو این کدها را می‌خوانند و با استفاده از آن سایت شما را در نتایج جستجو به شیوه‌ای خاص، نمایش می‌دهند. شما می‌توانید این کدها را به راحتی از Schema.org بگیرید و در سایت خود بگذارید.

برای مثال اگر شما یک سایت در مورد سئو داشته باشید، احتمالا در آن صفحاتی دارید که مقالات مختلف سئو را منتشر می‌کنید. اگر برای مقالات، داده‌های ساختار یافته را اضافه کنید، نحوه نمایش صفحه شما در نتایج جستجوی گوگل تغییر می‌کند. در نتیجه صفحه شما نسبت به دیگر نتایج، به شکل برجسته‌تری نمایش داده می‌شود. برای اینکه دقیق‌تر بدانید Structured Data چیست و چه کاری انجام می‌دهد، به تصویر زیر نگاه کنید. این تصویر یکی از نتایج جستجوی عبارت "سئو چیست" است که از داده Structured Data استفاده کرده است.

Structured Data یا داده‌های ساختار یافته چیست؟

همان‌طور که مشاهده می‌کنید، علاوه بر مواردی که در همه نتایج جستجو می‌بینیم مثل عنوان صفحه، آدرس صفحه و توضیحات، در پایین توضیحات، پرسش و پاسخ‌هایی که ممکن است کاربران در جستجوی آن نیز باشند، آورده شده است. بدین ترتیب این صفحه در نتایج جستجو به شکل برجسته‌تری به نمایش درمی‌آید و توجه بیشتری را جلب می‌کند.

به علاوه از آنجا که اطلاعات بیشتری را هم در اختیار کاربران می‌گذارد، تعامل بیشتری با آن‌ها برقرار کرده و در نهایت احتمال اینکه کاربر روی این نتیجه جستجو کلیک کند، بیشتر می‌شود. به این نحوه نمایش نتایج، ریچ اسنیپت گفته می‌شود. در حالی که انواع مختلفی از داده ساختاریافته وجود دارد، همه آن‌ها به صورت یک تکه کد در سایت قرار می‌گیرند. کتاب‌ها، دستورپخت غذاها، فیلم‌ها، محصولات داخل فروشگاه آنلاین و... هرکدام می‌توانند با استفاده از داده ساختاریافته به شکلی متمایز در نتایج جستجو نمایش داده شوند.

انواع Structured Data:

استانداردهای Structured Data همواره در حال به روز رسانی و تغییر هستند و همچنین استانداردهای جدیدی نیز ارائه می شود. اما بعضی از عبارات کلیدی و جمله ‌ها که در این زمینه بارها و بارها تکرار می‌شوند، شامل موارد زیر می باشد:

  • JSON-LD
  • Microformats
  • Microdata
  • RDFa

استراکچر دیتا

البته اینجا باید یک نکته مهم را یادآور شویم. وقتی شما از داده‌های ساختار یافته برای نشان دادن یک صفحه استفاده می‌کنید، قرار است گوگل هم همیشه صفحه شما را در نتایج جستجو به شکلی متمایز و ویژه نشان دهد. در واقع هیچ ضمانتی برای این کار وجود ندارد و گوگل خودش تشخیص می‌دهد چه زمانی صفحه سایت شما را به شکلی متمایز از دیگر نتایج نشان دهد. تنها کاری که شما می‌توانید انجام دهید این است که از داده‌های ساختار یافته برای معرفی صفحه خود به گوگل استفاده کرده و امیدوار باشید گوگل هم از آن استفاده کند.

آیا Structured Data بر سئو سایت تاثیر می‌گذارد؟

پس از اینکه فهمیدیم Structured Data چیست، لازم است به تاثیر آن بر سئو سایت هم توجه داشته باشیم. استراکچر دیتا برای سئو اهمیت دارد زیرا کار گوگل را برای فهمیدن موضوع و محتوای صفحه یا سایت شما راحت‌تر می‌کند. گوگل نیاز دارد بفهمد هر صفحه از وب، چه موضوعی دارد و محتوای آن چیست، تا بتواند آن را در جای درستی از نتایج جستجو نمایش دهد.

استفاده از داده‌های ساختار یافته بدین معنا است که شما وارد گفتگو با گوگل شده و به او می‌گویید محتوای صفحه شما در مورد چه چیزی است. این کار به رتبه سایت شما در گوگل کمک زیادی می‌کند. در بحث تاثیر Structured Data بر سئو سایت باید به این هم توجه داشته باشید که داده‌های ساختاریافته نحوه نمایش صفحه سایت شما در نتایج جستجو را تغییر می‌دهند. بدین ترتیب اطلاعات بیشتر و اختصاصی‌تری از شما به مشتری داده می‌شود. در نتیجه احتمال کلیک کردن مشتری روی صفحه سایت شما بالا می‌رود.

چرا استراکچر دیتا برای موتورهای جستجو اهمیت دارد؟

هر موتور جستجویی تلاش می‌کند بهترین نتایج را به کاربر نشان دهد، چرا که اگر کاربر نتیجه رضایت‌بخشی از جستجوی خود به دست نیاورد، خیلی سریع موتور جستجو را رها کرده و از یک موتور جستجوی دیگر یا راه حل دیگری برای پیدا کردن اطلاعات موردنیاز استفاده می‌کند. اگر گوگل امروزه اینقدر محبوب و پرکاربرد شده به خاطر این است که همواره سعی کرده به طور دقیق منظور کاربر را از جستجوی یک عبارت متوجه شود و بهترین نتایجی که برای کاربر مفید است، به او نمایش دهد.

تاثیر Structured Data بر سئو سایت

برای این کار گوگل باید محتوای همه صفحاتی را که ایندکس می‌کند، به طور دقیق درک کند. اینجاست که داده‌های ساختار یافته به کمک گوگل می‌آیند. قبلا هم در پاسخ به سؤال Structured Data چیست، گفتیم که داده‌های ساختار یافته به نوعی زبان مشترک بین مدیر سایت و گوگل است. زبانی که شما می‌توانید به وسیله آن با گوگل حرف بزنید. گوگل از این داده‌ها نه ‌تنها برای شناسایی صفحه شما استفاده می‌کند، بلکه آن‌ها را برای نمایش نتایج جستجو به کاربران هم به کار می‌گیرد. این کار تجربه کاربری خوبی در جستجوی گوگل ایجاد می‌کند.

نحوه استفاده از داده‌های ساختار یافته

راه‌های مختلفی برای ایجاد استراکچر دیتا وجود دارد اما راهی که گوگل ترجیح می‌دهد، استفاده از اسکریپت JSON-LD است. این روش نه ‌تنها توسط گوگل ترجیح داده می‌شود بلکه به خاطر راحتی و سرراست ‌بودن، در بین کاربران هم محبوبیت بیشتری دارد. چرا که روش‌های دیگر ساخت داده‌های ساختار یافته پیچیدگی‌های زیادی دارند. آن‌ها به دست‌کاری در کدهای HTML صفحه می‌پردازند.

اما اسکریپت JSON-LD به طور مستقل از کدهای HTML صفحه کار می‌کند و می‌توانید آن‌ها را در هر جایی از کدهای صفحه قرار دهید. شما می‌توانید آن‌ها را قسمت فوتر صفحه قرار دهید یا در قسمت هدر سایت.حتی می‌توانید این اسکریپت‌ها را جایی در میان محتوای صفحه قرار دهید. در هر حالت اسکریپت JSON-LD کار خود را انجام می‌دهد. همچنین ویرایش این اسکریپت‌ها هم کار بسیار ساده‌ای است.

نحوه استفاده از داده ساخت یافته در این روش بدین صورت است که باید با استفاده از ابزارهای موجود، اسکریپت JSON-LD موردنیاز خود را ایجاد کنید. سپس تنها کافی است آن‌ها را کپی کرده و جایی در ویرایشگر متن سایت یا ویرایشگر کد سایت جایگذاری کنید. با اعمال تغییرات، داده‌های ساختار یافته برای صفحه موردنظر فعال می‌شود.

استانداردهای استراکچر دیتا

با گسترش استفاده از استراکچر دیتا، موتورهای جستجو اقدام به توسعه پروژه‌ای به نام Schema.org کردند تا استانداردهای یکسانی برای داده‌های ساختار یافته در همه موتورهای جستجو ایجاد شود. در سایت Schema.org شما می‌توانید همه انواع استراکچر دیتای استاندارد را پیدا کنید و مورد استفاده قرار دهید. در واقع این سایت منبعی از کدها برای ایجاد داده‌های ساختاریافته است؛ کدهایی که بر طبق استاندارد استراکچر دیتا نوشته شده‌ و می‌توانند توسط همه موتورهای جستجو شناسایی شوند.

نحوه استفاده از داده ساخت یافته

با مراجعه به این سایت به راحتی می‌توانید انواعی از استراکچر دیتای مورنیاز خود را پیدا کنید. برای مثال اگر صفحه‌ای برای فروش تیشرت در سایتتان دارید، می‌توانید کدهای استراکچر دیتای مخصوص آن را پیدا کنید که رنگ، سایز و قیمت تیشرت را در نتایج جستجوی گوگل نمایش می‌دهند. مزیت استفاده از Schema.org این است که بر اساس استاندارد موتورهای جستجوی بزرگ ایجاد شده و در صورتی که از این کدهای استاندارد استفاده کنید توسط همه موتورهای جستجو شناسایی می‌شوید.

و در آخر...

در این مقاله سعی کردیم برای پاسخ به سؤال Structured Data چیست، به معرفی داده‌های ساختاریافته و نقش آن‌ها در سئوی سایت بپردازیم. برای استفاده از داده‌های ساختار یافته در صفحات سایت، ابزارهایی وجود دارد که اسکریپت موردنیاز را برای شما ایجاد می‌کنند. شما فقط باید این کدها را در صفحه سایت خود جایگذاری کنید. داده‌های ساختار یافته باعث می‌شوند صفحه سایت شما در نتایج جستجو به شکل برجسته‌تری نمایش داده شوند و کلیک بیشتری از کاربران بگیرند.

Structured Data یا داده‌های ساختار یافته 


برای مشاهده مقالات بیشتر در مورد سئو سایت و طراحی سایت به صفحه مقالات مراجعه نمایید.

  • بازدید: 235
  • پیام: 0

نظر دهید

ایمیل شما منتشر نخواهد شد *

4