مفهوم الگوریتم Sandbox گوگل

مفهوم الگوریتم Sandbox گوگل
  • طراحی سایت اصفهان سایت-سئوی سایت در اصفهان-خدمات سئو در اصفهان
  • 1401/01/23

مفهوم الگوریتم Sandbox گوگل

شاید وقتی در حال گشت و گذار در فضای اینترنت هستید، متوجه این نباشید که در هر دقیقه حدود 380 سایت جدید ساخته می‌شود. این عدد نشان می‌دهد که با گذشت زمان، وب سایت‌های بیشتری خود را وارد رقابت در فضای مجازی می‌کنند.میدانِ رقابت مجازی یک داور سرسخت دارد که هدف اصلی‌اش این است که تحت هر شرایطی، بهترین پاسخ را به کاربران ارائه دهد.

این داور همان موتور جستجوی گوگل است.حالا فرض کنید این داور مجازی بخواهد تعداد انبوهی از سایت‌هایی که با سرعتی سرسام آور رو به افزایش هستند را رتبه‌بندی کند و بهترین‌ها را در اختیار کاربر قرار دهد. به نظر شما الگوریتم‌های این موتور جستجو چطور می‌توانند تمرکز خود را تنها بر روی سایت‌های کاربرپسند و ارزشمند بگذارند، وقتی سایت‌های جدید با این سرعت در حال ورود به عرصه هستند؟

در اولین قدم لازم است سایت‌های جدیدی که به تازگی وارد صحنه رقابت می‌شوند، از وب سایت‌های دیگر که اعتبار دامنه بالایی دارند جدا شوند تا به این ترتیب، میدان رقابت عادلانه‌تری برای آن‌ها ایجاد شود.سندباکس گوگل الگوریتمی است که مانند یک فیلتر، سایت‌های جدید را از سایت‌های دیگر تفکیک می‌کند.در همین ابتدا لازم است اشاره کنیم که گوگل هیچ‌گاه وجود الگوریتم سندباکس را به صورت عمومی تایید یا تکذیب نکرده.

به همین دلیل صحبت از سندباکس گوگل می‌تواند یکی از بحث بر‌انگیرترین مطالب در میان متخصصین این حوزه و دوره‌های آموزش سئو باشد. در این فصل قصد داریم از تجربه‌ی متخصصینی که هدف این الگوریتم قرار گرفته‌اند، استفاده کنیم و نکات مهمی را درباره مفهوم و سازوکار این الگوریتم به شما معرفی نماییم.

مفهوم الگوریتم Sandbox گوگل 

سایت جدیدی دارید که به تازگی وارد فضای اینترنت شده؟ چه کنیم که این وب سایت با دامنه جدید، سریع‌تر به دست مخاطب هدف برسد؟ همه کارشناسان فضای آنلاین بر سر یک چیز اتفاق نظر دارند: سایت خود را سئو کنید!اما پس از گذشت مدتی از تلاش‌های ما برای سئو، سایت هیچ گونه بهبود جایگاهی را در صفحه نتایج گوگل کسب نمی‌کند.

نتیجه نگرفتن تلاش‌های شما به این خاطر است که گوگل هنوز به سایت شما اعتماد نکرده است و برای همین، باید مدتی را در sandbox گوگل تمرین کنید.گوگل سندباکس به خوبی علت پیشرفت کُند وبسایت‌های جدید را توضیح می‌دهد. این الگوریتم تا مدتی ( معمولاً بین 1 تا 4 ماه) بعد از راه‌اندازی دامنه جدید، وب سایت شما را در سندباکس قرار می‌دهد تا در این مدت از کیفیت محتوا و زمینه اصلی کار شما مطمئن شود.

در این مدت شما نمی‌توانید در هیچ کلمه ارزشمندی جایگاه بگیرید چراکه هنوز در سندباکس هستید.البته بسیاری به اشتباه گمان می‌کنند که سندباکس، الگوریتمی است که تلاش‌های سئو سایت شما را به دلیل جریمه شدن، نادیده می‌گیرد. اما در حقیقت جعبه شنی گوگل نه تنها سایت شما را مجازات نمی‌کند،

بلکه نجات بخش نیز هست!سندباکس گوگل، فرصتی برای تدوین استراتژی دقیق و تعیین ساختار محتوایی سایت است.شما می‌توانید تا زمان بیرون آمدن از سندباکس، ساختار و استراتژی محتوایی سایت خود را تدوین کرده و برای رویارویی با رقابت سنگین در دنیای مجازی گوگل، خود را آماده کنید.

علت انتخاب نام SANDBOX برای این الگوریتم چیست؟

فرض کنید پدر یا مادر یک کودک 5 ساله هستید و برای تفریح به دریا می‌روید. در این میان، فرزند خود را در ساحل دریا رها می‌کنید تا با شن‌ها بازی کند. اما آیا بازی کردن یک کودک در ساحل با موج‌های خروشان دریا، کار درستی است؟ مطمئناً خیر.

چه راه حل امن‌تری میتوانید برای بازی فرزند خود فراهم کنید؟

بهترین کار این است که او را در یک جعبه شنی قرار دهید تا حس و حال بازی در ساحل دریا برای او زنده شود، و در عین حال او را از خطر محفوظ نگه دارید. گوگل هم در دریای پر فراز و نشیب اینترنت، شما را به حال خود رها نمی‌کند، بلکه باید مدتی را در جعبه شنی او بازی کنید.سندباکس گوگل فرصتی برای تصمیم گیری در مورد استراتژی سایت است

چرا در سندباکس قرار می‌گیریم؟

زمانی که گوگل هنوز الگوریتم‌های پاندا و پنگوئن خود را معرفی نکرده بود، برخی از سایت‌های جدید تنها با هدف ارائه محتوای اسپم ساخته می‌شدند. این سایت‌ها با انجام تکنیک‌های مختلف سئو کلاه سیاه موفق می‌شدند در نتایج گوگل، سریعاً پیشرفت کرده و پیش از آنکه گوگل متوجه رفتار آن‌ها شود حجم زیادی از بازدیدکنندگان را به خود جذب کنند.

در این زمان نیاز بود که گوگل در مورد پیشرفت سایت‌های اسپم در نتایج گوگل، چاره‌ای بیاندیشد؛ این راهکار همان الگوریتمی بود که ما حالا به نام سندباکس آن را می‌شناسیم.قراردادن سایت‌ها در سندباکس موجب شد، سایت‌های تازه تاسیس نتوانند با فریب دادن گوگل، به سرعت در صفحه اول نتایج قرار بگیرند.این اقدام گوگل به صورت غیرمستقیم باعث شد که وب سایت‌هایی که محتوای بهتر و جذاب‌تری دارند، سریع تر به دست کاربر برسند و به دنبال آن، سایت‌هایی با محتوای اسپم، به صفحه نتایج یا SERP راه پیدا نکنند.

آیا سندباکس برای همه سایت ها فعال می‌شود؟

همانطور که پیش‌تر اشاره کردیم، سندباکس گوگل یک الگوریتم تئوریک است و عده زیادی حتی از وجود آن بی‌خبر‌اند. دلیل این ناآگاهی آن است که جعبه شنی گوگل ممکن است برای همه سایت‌ها فعال نشود.از طرفی، بسیاری از سایت‌های تازه ساخته شده همچنان شانس جذب بازدیدکننده از طریق صفحه نتایج را دارند، ولی این پیشرفت به قدری کُند اتفاق می‌افتد که ممکن است اصلاً به چشم نیاید.

پس می‌توان اینطور نتیجه گرفت که سندباکس ممکن است در 3 حالت زیر اتفاق بیافتد:

  • سندباکس گوگل اصلاً برای سایت شما فعال نشود
  • روند قرار گرفتن شما در سندباکس خیلی آهسته باشد، به طوری که متوجه آن نشوید
  • به طور ناگهانی و به یک‌باره در سندباکس قرار بگیرید و متوجه سندباکس بودن سایت بشوید

از کجا بفهمیم که در سندباکس گوگل قرار گرفتیم؟

برای اینکه از سندباکس شدن سایت خود مطمئن شوید، باید به ابزار سرچ کنسول سایت خود سر بزنید و ترافیک ورودی کلمات کلیدی سایت خود را بررسی کنید. اگر ورودی سایت شما از عباراتی به جز کلمات کلیدی اصلی سایت‌تان باشد، این می‌تواند سیگنالی باشد که گوگل سایت شما را در سندباکس قرار داده است.

معمولا هرچقدر از زمان راه‌اندازی سایت شما می‌گذرد وضعیت کسب جایگاه در کلمات هدف بهبود می‌یابد و شما یک روند صعودی با شیب کم را مشاهده خواهید کرد. خروج از سندباکس گوگل را می‌توان با یک جهش چشم‌گیر در آمار بازدید و رتبه سایت در کلمات مهم شناسایی کرد. نمودار زیر نشان‌دهنده یک سایت است که بعد از نزدیک به 2 ماه موفق به خروج از سندباکس شده است.خروج از سندباکس گوگل 1 تا 4 ماه زمان نیاز دارد

چطور میتوان از گوگل سندباکس خارج شد؟

در صورتی که سایت شما با یک دامنه تازه ثبت شده، نباید به این زودی‌ها، انتظار دیدن سایت خود در صفحه نتایج را داشته باشید. در بسیاری از موارد حدود 6 ماه طول می‌کشد که گوگل سایت شما را معتبر بداند و از جعبه شنی آزادتان کند؛ البته در این مدت نیز شما شاهد رشد آهسته در جایگاه خود خواهید بود.با این حال، در مدت زمانی که زیر نظر گوگل هستید، میتوانید کاری کنید تا گوگل سریع‌تر شما را به عنوان یک سایت ارزشمند بشناسد.

کارهای زیر باعث شود که گوگل به سایت شما اعتبار بیشتری بدهد:
  • از سایت‌های مرتبط و معتبر مانند آپارات و یوتیوب، بک لینک‌های ارزشمند بگیرید.
  • محتوای مفید، جدید، و کاربرپسند تولید کنید.
  • از شبکه‌های اجتماعی، سیگنال‌های مثبت دریافت کنید.
  • لینک‌سازی داخلی سایت خود را به بهترین شکل انجام دهید.
  • سایت خود را با کلمات کلیدی خفه نکنید.
  • به جای تمرکز بر کلمات کلیدی کوتاه، از Long Tail Keyword استفاده کنید.
  • استفاده از روش‌های سئو کلاه سیاه ، مانند خرید بک‌لینک را فراموش کنید.
  • به طور پیوسته، محتوای جدید و ارزشمند منتشر کنید.

البته این نکته مهم را در نظر بگیرید که انجام دادن هر یک از این بهینه‌سازی‌ها، الزاماً به معنی بیرون آمدن سایت شما از سندباکس نیست! بلکه شما با انجام کارهایی که گوگل آن‌ها را مثبت میداند، به درک بهتر گوگل از سایت خود کمک می‌کنید تا به این ترتیب بتوانید به او ثابت کنید ارزش حضور در صفحات نتایج را دارید.

و در آخر...

دنیای سئو پر از قانون‌های اثبات نشده و بحث برانگیزی است که هر کس دید متفاوتی به آن‌ها دارد. یکی از موضوعاتی که قبل از این بسیاری دلیل آن را نمی‌دانستند، این بود که چرا سایت‌های جدید در صفحه نتایج ظاهر نمی‌شوند.

حالا به لطف آشنایی با الگوریتم سندباکس می‌دانید که گوگل هر کسی را از جعبه شنی خود آزاد نمی‌کند؛ بلکه باید برای رقابت با سایت‌های خوبی که می‌توانند در آینده رقیب شما باشند، استراتژی از پیش تعیین شده داشته باشید.

الگوریتم Sandbox گوگل 


برای مشاهده مقالات بیشتر در مورد سئو سایت و طراحی سایت به صفحه مقالات مراجعه نمایید.

  • بازدید: 221
  • پیام: 0

نظر دهید

ایمیل شما منتشر نخواهد شد *

6