تورنت چیست؟

تورنت چیست؟
  • طراحی سایت اصفهان سایت-سئوی سایت در اصفهان-خدمات سئو در اصفهان
  • 1400/07/21

تورنت چیست؟

تورنت چیست؟

تورنت چیست؟تورنت در لغت به معنای جریان شدید و سیلاب می باشد. در علوم رایانه اصطلاحا، سیستم به اشتراک گذاری فایل ها و برنامه هایی که به سختی یافت می شود، تورنت (Torrent) نامیده می شود. این به اشتراک گذاری از روی سیستم هایی که دارای این برنامه ها و فایل های نایاب هستند و آنها را در برنامه تورنت خود قرار داده اند، یافته می گردند.

برای دریافت فایل از طریق روش تورنت ، باید فایل با پسوند .torrent ایجاد گشته باشد و تنها، دریافت و ارسال این نوع فایلها از طریق تورنت امکان پذیر است.تا قبل از ایجاد برنامه تورنت، شما قادر بودید تنها از طریق وب سایت هایی که دارای لینک دانلود برنامه ها یا فایل های مورد نیاز شما هستند، دریافت فایل یا دانلود را داشته باشید، اما با ظهور برنامه تورنت، ارتباط دریافت فایل، از یک کاربر به کاربری دیگر، به جای ارتباط از یک سایت به یک کاربر، بدل گشت.

یعنی شما به دنبال برنامه ها و فایل هایی که نیاز دارید، برروی سیستم کاربرانی که مایل به اشتراک گذاردن آنها هستند، می گردید.برای استفاده از قابلیت تورنت، شما باید برنامه میکروتورنت را در سیستم خود نصب کنید. بهتر است به اینترنت پرسرعت (حداقل 128 کیلوبایتی) نیز دسترسی داشته باشید.

زیرا معمولا از برنامه تورنت برای دانلود و دریافت فایل هایی با حجم بالا استفاده می گردد.تورنتها فایلهای دریافتی را به بسته های بسیار کوچکی تقسیم می کند و در هر لحظه از دانلود، یک بسته از آن را دریافت می کنند که همین امر باعث بالا رفتن سرعت دانلود می شود و امکان دانلود فایلهای حجیم را نیز فراهم می آورد.

پس از نصب برنامه تورنت، شما به یکی از سایت هایی که قادر به جستجوی فایلهای به اشتراک گذارده شده با پسوند تورنت .torrent است، می روید و برنامه یا فایل مورد نظر خود را سرچ یا جستجو می نمایید. این سایت ها برای شما لینک هایی را لیست می کند که از طریق یکی از آنها (به دلخواه) می توانید فایل مورد نظر خود را دریافت نمایید.

عملکرد تورنت به چه صورت است؟

در ابتدا ممکن است این موضوع کمی برایتان گیج‌کننده به نظر برسد اما ایده عملکرد تورنت بسیار ساده است. همانطور که گفتیم تورنت‌ها بر پایه یک شبکه همتا به همتا (P2P) هستند و این یعنی داده‌های تورنت، از هر نوعی که باشد، می‌تواند به صورت همزمان بر روی بیش از یک سرور قابل دسترسی و دانلود باشد.

هر کسی که شروع به دانلود فایل تورنت کند، فایل مورد نظر را به صورت تکه تکه از سرورهای مختلف دریافت خواهد کرد.برای مثال تصور کنید که همین الان من یک فایل تورنت ساخته‌ام تا یک برنامه را با شما به اشتراک بگذارم. من تورنت را فعال کرده و فایل را به صورت آنلاین با شما به اشتراک می‌گذارم.

هزاران نفر به صورت همزمان در حال دانلود این فایل هستند و شما هم یکی از این افراد هستید. برنامه تورنت شما با توجه به این‌که چه کسی در حال به اشتراک‌گذاری فایل است و چه سرورهایی در حال حاضر قسمتی از فایلی که به آن احتیاج دارید را دارند، خودش سرور مورد نظر را انتخاب کرده و فایل مورد نظرتان را از این طریق برای شما دانلود می‌کند.

در تنظیمات به اشتراک‌گذاری فایل به روش سنتی از یک سرور فایل استفاده می‌شود که یک فایل 200 مگابایتی را با 1000 نفر به اشتراک می‌گذارد و همین موضوع باعث می‌شود تا سرعت شما حین دانلود بسیار کند شود؛ به خصوص اگر تعداد زیادی از افراد در آن واحد مشغول به دانلود فایل مورد نظرتان باشند.

استفاده از تورنت این مشکل را به همراه نخواهد داشت و به کاربران خود این اجازه را می‌دهد که هر قسمت از دیتای فایل مورد نظر را تا زمان اتمام دانلود فایل، از یک کاربر دیگر دریافت کند. هر زمان که شخصی به طور کل فایل را دریافت کرد، کسی که اصل فایل را به اشتراک گذاشته بود می‌تواند توزیع فایل را متوقف کند.

بدون این‌که این قضیه روی دانلود فایل توسط افراد دیگر تاثیر بگذارد.در نهایت فایل به اشتراک گذاشته به دلیل غیرمتمرکز بودن همچنان برای سایر کاربران قابل دسترس باقی می‌ماند چراکه پایه اصلی روش بیت تورنت (BitTorrent) P2P یا همان همتا به همتا است.

اصطلاحات رایج در تورنت

اگر می‌خواهید از تورنت استفاده کنید باید با اصطلاحات رایج این روش به اشتراک‌گذاری دیتا هم آشنا شوید. در ادامه مهم‌ترین اصطلاحات محیط تورنت را با شما مرور می‌کنیم:

  • دانه (Seed):

سید کردن تورنت به معنای به اشتراک گذاشتن دیتای مورد نظر است. تعداد دانه‌های تورنت هم به معنای تعداد افرادی است که محتوای کامل را در اختیار دارند. اصطلاح صفر دانه (Zero Seeds) هم به معنای این است که هیچ فردی نمی‌تواند کل فایل را دانلود کند. پس در انتخاب فایل تورنت باید به تعداد دانه‌ها حتماً دقت داشته باشید. هر چقدر این تعداد بالاتر باشد، محتوا با سهولت و سرعت بیشتری دانلود خواهد شد.

  • همتا (Peer):

همتا (Peer) به معنای کسی است که در حال دانلود فایل از یک Seeder (دارنده محتوای کامل) است اما هنوز کل فایل را در اختیار ندارد.

  • زالو (Leech):

زالو یا Leecher به کسانی می‌گویند که بیشتر از این‌که فایل به اشتراک‌ بگذارند، فایل دانلود می‌کنند! یک لیچر (Leecher) بعد از این‌که کل فایل را دانلود کرد، ارتباط خود را قطع کرده و دیگر هیچ چیزی را آپلود نمی‌کند.

  • گروه زنبوران (Swarm):

به گروهی از افراد که یک تورنت را دانلود و همان فایل را به اشتراک می‌گذارند، گروه زنبوران می‌گویند.

  • پیگیر (Tracker):

سروری که همه کاربران متصل به شبکه را ردیابی کرده و به آن‌ها کمک می‌کند تا یکدیگر را پیدا کند.

  • مشتری (Client):

برنامه و یا سرویس وبی که توسط یک فایل تورنت یا لینک مغناطیسی برای درک نحوه دانلود و یا آپلود فایل‌ها در تورنت استفاده می‌شود.

تورنت چگونه کار می کند؟

در عملیات تورنت ، شما یک seed ، یک peer و یک ratio share دارید. "سید" ها، کسانی هستند که فایل مورد نظر را از سیستم خود (کامپیوتر خود) به اشتراک گذاشته اند، "پیر"ها کسانی هستند که دنبال این فایل ها میگردند، آنها را پیدا می کنند و قصد دریافت آنها را دارند و نسبت به اشتراک گذاری یا ratio share ، نسبت ارسال یا آپلود فایل به دریافت یا دانلود فایل توسط شماست.

اگر میزان دریافت فایل شما از طریق تورنت با میزان ارسال یا آپلود برابر باشد، این مقدار برابر 1 می شود. این سه اصطلاح (seed, peer, ratio share) در هر بار رد و بدل شدن فایل ها بکار برده می شود.هرچه نفرات بیشتری فایل مورد نظر شما را به اشتراک گذاشته باشند، شما با سرعت بهتر و بالاتری می توانید دانلود را انجام دهید .

اگر تعداد نفراتی که فایل را به اشتراک گذاشته اند، از یک تعدادی کمتر بود، شما نمی توانید از آن لینک مربوط به دانلود فایل استفاده کنید. بنابراین برای دریافت یک فایل باید نسبت به اشتراک گذاری، عدد مناسبی باشد تا شما با سرعت خوبی دریافت را انجام دهید.طراحی سایت در اصفهان

اطلاعات تعداد نفراتی که فایل را به اشتراک گذاشته اند و همچنین اجازه دسترسی به فایل، توسط همان سایت، با زدن تیک ها و یا علامت های قرمز یا سبز، نشان داده می شوند و شما به راحتی قادر هستید، لینک های مجاز را شناسایی کرده و روی آن کلیک کنید.طراحی سایت

پس از کلیک برروی لینک به سایتی می روید که فایلی با پسوند تورنت (.torrent) در آن وجود دارد و آن فایل همان فایل مورد نظر شماست که باید روی دریافت یا دانلود آن کلیک کنید تا به کمک برنامه میکرو تورنت آنرا دریافت نمایید.برنامه میکروتورنت، مانند برنامه های دانلود منیجرها (download manager) قادر است تا اگر اتصال یا ارتباط شما با مرکز دانلود قطع گردید، ادامه دریافت فایل را به وقت دیگری موکول نماید و شما هر زمانی که آماده بودید ، می توانید ادامه دریافت یا دانلود فایل خود را از همان جایی که قطع شده است ، پی بگیرید.طراحی سایت

برای کسب اطلاعات بیشتر با ما تماس بگیرید.


طراحی سایت اصفهان

برنامه نویسی،طراحی سایت،طراحی وب سایـت،طراحی سایت فروشگاهی،طراحی سایت شرکتی،طراحی سایت دولتی،طراحی سایت سازمان ها،طراحی سایت خبری،طراحی سایت خصوصی،طراحی سایت نظامی،طراحی سایت ورزشی،طراحی سایت آموزشگاهی،طراحی سایت آموزش آنلاین،طراحی سایت فروش آنلاین،طراحی سایت b2b،سئو،پروژه سئو،انجام پروژه سئو،بهینه سازی وب سایت،افزایش رتبه گوگل،سئو داخلی،سئو خارجی،سئو در اصفهان،سئو تخصصی،سئو اینستاگرام،طراحی اپلیکیشن،ساخت نرم افزار موبایل،برنامه نویسی اندروید(android)،برنامه نویسی آیفون(ios)،دیجیتال مارکتینگ،ساخت نرم افزار حسابداری،ساخت نرم افزار های کامپیوتر،انجام پروژه های شبکه های اجتماعی،افزایش فالور اینستاگرام،ادمین اینستاگرام

طراحی وب سایت ارزان در ایران

طراحی سایت در اصفهان

طراحی سایت در تهران

 

  • بازدید: 327
  • پیام: 0

نظر دهید

ایمیل شما منتشر نخواهد شد *

1